,

SEMA 2013 – הטנדרים מהחלומות

בשבוע שעבר נערכה בלאס ווגאס תערוכת השיפורים האמריקאית הנודעת SEMA; מה שהחל בתחילת שנות ה-60' כהתארגנות יצרניות השיפורים ומוצרי ה'אפטר-מארקט' לתעשיית הרכב, הפך עם הזמן לשם נרדף לתערוכת ענקית הנערכת בלאס ווגאס שבמדינת נבאדה בארה"ב – הגדולה הנערכת בעיר מדי שנה. כיום נכללות בארגון ה-SEMA קרוב ל-6,400 יצרניות ברחבי העולם המגלגלות מחזורים שנתיים המתקרבים ל-30 מיליארד דולר, והכוללות יצרניות צמיגים, חישוקים, אלקטרוניקה, שיפוץ מכוניות קלאסיות, תעשיית מרוצי מכוניות, סוכנויות רכב, שיפורים מכל הסוגים ועוד. יצרני רכב רבים – בעיקר אמריקאיים, אך גם אחרים – הרואים בשוק האמריקאי הענק שוק חשוב מספיק, מציגים בתערוכה. בדרך כלל מדובר בגרסאות מיוחדות, משופרות או המעוצבות באופן ייחודי ושונה של כלי רכב ודגמים מוכרים, אך לא פעם מהווה התערוכה במה לגישוש ובחינת טעם הקהל לדגמים או גרסאות עתידיות. ליקטנו עבורכם את רכבי התצוגה המתאימים ביותר למגזר החקלאי – גם אם לעיתים נדרשים לא מעט דמיון וראש פתוח… – שהם כמובן הטנדרים, רכבי עבודה קלאסיים. הדוגמאות שלפניכם הם הרעיונות (וגם הביצוע) של לא מעט יצרניות שיפורים, אך גם יצרניות הרכב עצמן, למה ניתן לעשות עם הטנדרים הגדולים שלהם, ולאן – אולי – הרוח תנשב בעתיד. גם אם מדובר על פי רוב במוצרים חד פעמיים, לא פעם ביזאריים, לא ניתן להתווכח על רמת תשומת הלב והפוזה שאלו מושכים. תיהנו.

לרדוף את השמש: ראם Sun Chaser
ב'ראם', חטיבת כלי הרכב המסחריים של קרייזלר, הציגו את הואריאציה הזו של ה'ראם 1500' בשם Sun Chaser ('רודף השמש') כרמז ברור לייעודו; סיימתם לעבוד קשה עם הטנדר שלכם? אין סיבה שלא תוכלו להעביר איתו גם זמן איכות בחוף הים. מעבר לצביעה הייחודית, לחישוקים ולצמיגים הקרביים, למנשא הגג ולצמד הקשתות מעל לארגז מציע הטנדר הכתום את כל מה שנחוץ לחובב גלים וגלישה. ראם Sun Chaserבין השאר מוצע מקום לגלשנים על הקשתות מאחור, מיכל מים גדול המתחבר לראש מקלחת – בכדי שתוכלו להתנקות מהמלח והחול לפני הכניסה לרכב ואפילו כיסוי הדופן הפנימית של דלת הארגז בצורת שני מושבים – נועדה לאפשר ישיבה נוחה לטובת החלפת בגדים או סתם בהמתנה לגלים. הפנים מדופן בעור בצבע כתום אף הוא ועיקר הטיפול במרכב כלל הגבהה של כ-5 ס"מ.

יש לכם קייס? הנה הטנדר: ראם Dually Case Work Truck
קייס (CASE) וראם משתפות פעולה מזה זמן בעיקר במבצעים הדדיים ובשיווק ופרסום; לא מעט מודעות פרסום של ראם כוללות טרקטור או ציוד צמ"ה מתוצרת קייס ברקע או על הנגרר, ולהיפך – אם תראו טנדר לצד ציוד חדש של קייס בסרטון תדמית או במודעה – סביר להניח שמדובר בטנדר מתוצרת ראם. טנדר ראם גורר צמד טרקטורים מתוצרת קייס (צילום תדמית של ראם)לשתי היצרניות מדובר בבניית תדמית המתאימה לאופי קהל הרוכשים – שהוא לא פעם דומה – ולבטח משיגה את המטרה העיקרית, והיא שידור הפוזה של כלי עבודה קשוחים לאנשי עבודה אמיתיים – קשוחים לא פחות.ראם Dually Case Work Truck
במהלך תערוכת SEMA הציגה ראם את ה-Dually Case Work Truck המבוסס על הטנדר 'ראם 3500' ונראה שגם עבור אלו שעובדים עם ציוד מתוצרת אחת המתחרות, מדובר ברכב חלומי. השילוב בין כתום לשחור יחד עם גרפיקה ולוגו המאפיינים את קייס, החישוקים השחורים והגבהת המרכב יוצרים כולם יחד פוזה של "הפועל הכי קשוח באתר".

קשיחות מאופקת: Ram Concept American Expedition Vehicles
חברת שיפורי רכבי השטח American Expedition Vehicles (או בקיצור AEV) חושפת כאן את "רכב הטיולים והמחקר המושלם" לתפיסתה, מבוסס – כמובן – על 'ראם' 2500 בריון. הטיפול כולל הרמת מרכב מעל למתלים בעוד 3", צביעת מט מאופקת, צמיגים ענקיים ועוד תוספות קוסמטיות מבפנים ומבחוץ שהכל יחד אולי לא בדיוק נחוץ לטיולים ומחקר לארצות נידחות, אבל בהחלת מעניק לטנדר הבריון פוזה של סוס עבודה סופר-קשוח. ראם American Expeditionיודעי דבר טוענים שחברת AEV רכשה לעצמה שם כאלופת ה'אנדרסטייטמנט' בתחום, עם שיפורים, תוספות ונגיעות שנראות פשוטות וסטנדרטיות על פניהם, אך מציבות סטנדרט משלהן בכל הקשור לאיכות ייצור ורמה טכנולוגית; בין השאר מיוצרים החישוקים הייחודיים כאן על ידי הסדנה בעבודת יד, וחלקים רבים אחרים חרוטים מגושי אלומיניום תעופתי או מחוברים בברגי טיטניום.

חלומו של כל רוכב מוטוקרוס: Toyota Tundra Lets go Moto
כל רוכב שטח באשר הוא יודע שטנדר להובלת מחמל נפשו – ושפע הציוד הנלווה – הם חלק מהסיפור. קבוצת מרוצים חברה לסדנת שיפורי רכבי שטח מטקסס והוציאו תחת ידיהן את הטויוטה טונדרה עם השם הפשוט וקליט – Lets go Moto – "טנדר התמיכה האולטימטיבי לרוכבי המוטוקרוס". אין ספק שהדבר הזה בהחלט נראה כעומד בהבטחות; כבסיס נבחר טונדרה CrewMax שמעבר לטיפול הקוסמטי והשיפורים לשטח (הגבהות, גלגלי ענק וכיו"ב) עבר אוברול כללי בחלקו האחורי, כך שאף רוכב לא ירגיש שחסר לו משהו בהגיעו למירוץ השבועי או סתם לאתר הרכיבה האהוב עליו.טויוטה טונדרה Lets go Moto לא פחות ממטר התווספו לבסיסי הגלגלים, לאחר שהשלדה נוסרה וחוברה מחדש. כך נוצר שפע מקום לארגז ענק (באורך 244 ס"מ כשסגור) שנבנה במיוחד לייעודו החדש. ה"מוסך" מאחור כולל מקום לאופנוע, גג לצל הנפתח ונסגר חשמלית, רמפה אחורית מתקפלת, להקלת העלאת והורדת האופנוע, תאי צידיים נפתחים הכוללים מתקני אחסון וייבוש (!) לבגדי הרכיבה ולקסדות, מסך ענק, שפע תאי אחסון לכלי עבודה, קומפרסור ועוד. תגובות נלהבות מצד רוכבים רבים הביאה את הסדנה לייצר את "טנדר המוטוקרוס" לכל דכפין, כמובן אם יסכים לשלם כ-100,000$ – תלוי ברמת האבזור הסופית – עבור היצירה.

…וחלומו של כל רוכב אופנועי שלג: טויוטה DC Shoes Tacoma
טויוטה מציעים מאז 1996 את הטאקומה (Tacoma) בארה"ב, כטנדר בינוני בגודלו, לצד הטונדרה (Tundra) המוצע מאז 1999 כתחרות לטנדרים האמריקאיים הגדולים. בל נשכח שקטגוריית הטנדרים הגדולים היא המצליחה והנמכרת ביותר בארה"ב מזה עידנים, כך שמדובר בסגמנט שבהחלט שווה לנסות ולהצליח בו. עם כ-150,000 ו-100,000 יחידות בממוצע הנמכרות בשנה בהתאמה, מדובר עדיין במרחק עצום ממלך הסגמנט – הפורד מסדרה F – הנמכר בשנה האחרונה לבדה בלמעלה מ-750,000 יחידות… מכאן שלא ניתן לחסוך במאמץ בכל הקשור לשיווק וליחסי ציבור. טויוטה טאקומה DC Shoesיצרנית נעלי וציוד הספורט DC Shoes מקליפורניה הציגה את הואריאציה הזו של הטאקומה המתיימרת להיות הטנדר האולטימטיבי לחובבי ספורט השלג. בין השאר מותקנת כף פינוי שלג מלפנים, כדי שתוכלו לצאת מהחניה או לפלס דרככם לאתר המועדף עליכם. מאחור יש כמובן מקום לאופנוע שלג – כולל 'ראמפה' להעלותו או להורידו בנוחות, התקנים לחיבור 'סנובורד', ציוד חילוץ ועוד. בפנים מוצע התקן לחיבור iPad וכמובן מערכת שמע מדוגמת.

עושים על האש: Toyota Tundra BBQ
השם ג'סי ג'יימס ידוע בארה"ב לא פחות מרובין הוד באנגליה שכן אחד מפורעי החוק הנודעים והמפורסמים לשמצה במערב הפרוע נקרא כך. לצעירים יותר מתחבר השם גם עם אחת הדמויות הנערצות והמפורסמות בסצינת בוני אופנועי הצ'ופר באמריקה, ומאוחר יותר בתחום בוני כלי הרכב המיוחדים, בדרך כלל על פי הזמנה אישית. הצהרה שנויה במחלקות אף טוענת כי ג'סי ג'יימס המודרני הוא צאצא ישיר של אותו ג'סי ג'יימס מפורסם מימי המערב הפרוע דאז. אז כפי שניתן להבין, השם ג'סי ג'יימס אומר לא מעט בתחום שיפורי ובוני הרכב בארה"ב ולכן לא מעט תשומת לב מופנית לואריאציה שלו סביב לטויוטה טונדרה, הנקראת Tundra BBQ, מלשון בר-בי-קיו, "לעשות על האש" באמריקאית. טויוטה טונדרה Texas Barbecueאין ספק שיש כאן קונטרסט לא קטן בין הפוזה הקשוחה והשרירנית של הטונדרה המוגבה השחור, לבין המנגל המדוגם, שולחן העבודה, בלוק הקצבים ושפע הציוד למטבח החבויים מתחת לכיסוי האלומיניום של הארגז. זו התוצאה שנולדה לאחר מפגש בין ג'סי ג'יימס למסעדן הטקסאני טים לאב שיחד טוענים כי "התכוונו לייצר משהו שימושי באמת, לא בדיחה", ולדבריהם מדובר בערכת בר-בי-קיו מושלמת ומקצועית ביותר, שיודעת לזוז ממקום למקום בשיא הסטייל – עם בשטח, ועם נגרר כבד מאחור

שברולט סילבראדו Brad Paisley Signature
בראד פייסלי (Brad Paisley) הוא זמר קאונטרי מפורסם ומצליח שהוזמן על ידי שברולט לעזור ולעצב את הואריאציה שלו על בסיס הסילבראדו – הכל לכבוד תערוכת SEMA החשובה. כבסיס בחר פייסלי את גרסת ה-LTZ Z71 ה"ספורטיבית" של הטנדר הגדול, עם מנוע בנזין V8 בנפח 6.0 ליטר המשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים סטנדרטיים, מה שמותיר את רוב הבמה לצביעה ולעיצוב מחדש של פנים הרכב – שם מדובר בעור משובח בצבע …כסף. שברולט סילבראדו Brad Paisley Signatureבמקרה זה הונמך המרכב היושב על גלגלי 22" ענקיים, ומדרגות הצד המוכרמות יחד עם קצוות האגזוזים הבוהקים המופנים הצידה יוצרים תמונה של …טנדר שרירי שמתאים לקניות בסופר ולחנייה לצד בית הקפה המועדף הרבה יותר מלעבודה כלשהי…

שברולט סילבראדו Cheyenne קונספט
הטנדר השחור והמונמך העושה את הופעתו הציבורית הראשונה מעל לבימות תערוכת SEMA מוגדר כ'קונספט' ומוצע על ידי שברולט עצמה. כבסיס משמש שברולט סילבראדו 2014 חדש, חד קבינה וכל סממני העיצוב החיצוניים מלמדים כי מדובר במהדורה סטייליסטית ומיוחדת המיועדת לחיות על האספלט, רצוי בין רמזור לרמזור. בין השאר מותקנים כאן פגושים סופר-קלים מסיבי פחמן, כיסוי קשיח מחומר דומה לארגז המטען, חישוקים וצמיגי כביש ענקיים ועוד. שברולט סילבראדו Cheyenne קונספטהשיפורים שפחות נראים – אך המבטיחים את כמות העשן המתאימה בעת האצות הרמזורים – כוללים מוט מייצב במתלה האחורי, בלמי ברמבו ענקיים מקרמיקה, מערכת פליטת משופרת, בולמי זעזועים מוקשחים ומונמכים וכמובן – מנוע עם תבלון חדש הכולל לא מעט פלפל. ה-V8 בנפח 6.2 ליטר העדכני ביותר של GM מותקן כאן מתחת לחופה הקדמית, מצהיר על 420 כ"ס המועברים אל הגלגלים האחוריים דרך תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים – סטנדרטית בסילבראדו החדש. עצם הגדרת דגם התצוגה כ'קונספט' והצגתו על ידי היצרנית עצמה, ולא סדנה כזו או אחרת, הופכים את הסיכויים לראות מוצר מוגמר וסדרתי של ה'צ'איין' לריאליים למדי.

כדאי להתנדב: שברולט סילבראדו למתנדבי מכבי האש
"נועד להתמודד עם התנאים הקשים ביותר", מצהירים בשברולט עם הצגת ה-Volunteer Firefighter concept, שקל לנחש מהו ייעודו. שברולט סילבראדו Volunteer Firefighter conceptהטנדר תוכנן ומיועד למתנדבים בשירותי הכבאות בארה"ב, וככזה אמור להיות הראשון המגיע לזירה – עוד לפני מכוניות הכיבוי עצמן. מנוע ה-V8 בנפח 5.3 ליטר הסטנדרטי, על 355 כוחות הסוס שלו אמור להספיק לכך, ובין יתר ההתאמות – בנוסף לצביעה האופיינית ולאורות על הגג – מותקנים כאן מערכת כריזה, סירנה, מטפים נשלפים, גרזן וציוד חילוץ ועוד.

רסס ועצב: הפורד F-150 של צ'יפ פוס ו-WD-40
צ'יפ פוס (Chip Foose) הוא עוד אגדת שיפורים אמריקאית ובין השאר מככב בתוכנית ריאליטי המצולמת בסדנתו שבקליפורניה. אל הכוכב הנודע חברה חברת WD-40, יצרנית חומרי הסיכה הנודעת, במטרה להציע חיית שטח ייחודית הבנויה והנראית כמכונת מרוצים אמיתית, כאשר המטרה היא איסוף תרומות לטובת קרן להצלת ילדים שבסיכון. אל הפורד F-150 הסטנדרטי הוסיף פוס מתלה קדמי של גרסת ה'ראפטור' הספורטיבית של פורד, החליף את בולמי הזעזועים והגלגלים בכאלו המיועדים למרוצי מדבר (חישוקי MHT Fuel Maverick 17 וצמיגי Falken Wild Peak A/T ענקיים בקוטר 37"), הכניס קשת הגנה אל תא הנוסעים להגן בשעת התהפכות, התקין כננת Warn מוסתרת, החליף פגושים ועוד. פורד F-150 צ'יפ פוס WD-40בפנים השינויים מינוריים יותר וכוללים ריפודי עור חדשים ומערכת שמע מתוצרת Clarion. אה, כמעט שכחנו פרט נוסף: המנוע; בכדי שהטנדר המגודל אכן יתאים לכיבוש מדבריות במהירויות מטורפות, צריך גם קצת 'אקסטרה כוח', ואת זה מציע צ'יפ פוס עם שיפור מנוע ה-V8 בנפח 6.2 ליטר הסדרתי באמצעות מגדש על, הזרקת מתנול, מערכת פליטה משופרת ועוד, שמפיק מעתה 600 כ"ס. הטנדר נכנס להגרלה בה כל משתתף רוכש כרטיס בעלות 50$ כאשר אחד הרוכשים יזכה ביצירה הייחודית בהגרלה שתיערך במאי 2014.

פורד ימי: F-150 SVT Raptor תורם את הלב
בפורד חוזרים אל עסקי ייצור המנועים הימיים באמצעות הסכם שת"פ עם חברת Indmar Marine Engines. פורד F-150 SVT Raptorלכבוד המאורע הוצגו בתערוכה גרסה מיוחדת של ה-F-150 Raptor אליו מחובר נגרר עם סירה מהירה, המצוידת במנוע שמקורו בטנדר הגורר, דהיינו: V8 בנפח 6.2 ליטר המציע בלי בעיות למעלה מ-410 כ"ס כשהוא על היבשה…