,

פרטים ראשונים: חיית העבירות החדשה של קאן-אם

קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6x6בהפתעה גמורה, מכיוון ממש לא צפוי, מטילה קאן-אם הקנדית פצצה אל עולם רכבי הפנאי, העבודה וה-ATV. דווקא באירופה – ומיד זה יובן – צצים פרטים ראשונים ואף סרטון רשמי אודות מוטציה חריגה של טרקטורון עבודה גדול וקשוח המכונה Can-Am Outlander 6×6; זקני העמק בוודאי ירימו גבה בהיזכרם בפולאריס ספורטסמן 500 6×6 מימים עברו, שנראה כאביו הקדמון של הקאן-אם החדש, אף הוא עם 6 גלגלים מונעים ו…איך נאמר בעדינות – עם שם בעייתי משהו בעיקר בתחום האמינות, שם שקנה לעצמו בהחלט "בכבוד". היו אלו אז בשנות ה-90' של המאה שעברה בעיקר בעיות העברת כוח אל הקרקע שהואריאטור (הגיר הרציף) ויתר מכלולי ההינע הסופי של פולאריס התקשו לטפל בהם כראוי. הוסיפו על כך סרבול מכאני כמעט מכל היבט – וקיבלתם כלי שקשה היה לסמוך עליו. פולאריס התגברו מאז על רוב הבעיות, וכיום מוצע ממשיכו של אותו ספורטסמן 6×6 – ה'ביג בוס' 6×6 החדש – עם מנוע (כבר טווין 760 סמ"ק), ואריאטור, שלדה ומתלים חדשים, ומן הסתם מציע אמינות ושרידות ראויים. עד היום היווה הספורטסמן/'ביג בוס' 6×6 נישה בפני עצמו, עם קהל ספציפי של רוכשים שנדרשו פשוטו כמשמעו לרכב העביר שניתן לרכוש, המסוגל גם לשאת ולגרור לא מעט משקל. הוספת עוד סרן מאחור הפכה "סתם" טרקטורון 4×4 סטנדרטי לחיית עבירות חסרת תחרות.
אם כן, מתחת לראדאר המקומי וממש הרחק מעיני חובבי הז'אנר האמריקאיים – אומת ה-ATV מס' 1 – הוטלה על צוות פיתוח מיוחד של קאן-אם בפינלנד המשימה "לתכנן את ה-ATV בעל דחיסות הקרקע הנמוכה בשוק, עם יכולות עבודה ועבירות חסרות תחרות בכל שטח". במילים אחרות – "תכננו את ה-ATV שכל חקלאי, צייד, יערן או כל מי שנדרש לנוע בשטח קשה לעבירות ועם לא מעט משקל יחלום עליו בלילות". מסתבר, לטענת אנשי המחקר בקאן-אם, שקהל מסוג כזה הולך וגדל ברחבי העולם.

המתחרה: פולאריס 'ביג בוס' 800 6x6

המתחרה: פולאריס 'ביג בוס' 800 6×6

מן הסתם, כמטרה אותה יש לעקוף, סומן ה'ביג בוס' 6×6 של פולאריס, ועל סמך הפרטים שפורסמו נראה שלפחות על הנייר המשימה הושגה. כבסיס לאאוטלנדר 6×6 משמש אאוטלנדר 1000 4×4 שנחתך וחובר בחזרה עם תוספת של כמעט 80 ס"מ לבסיס הגלגלים ותוספת של כ-112 לאורך הכולל. תוספת האורך מאחורי מושב הנהג מאפשרת גם התקנת ארגז מטען ראוי; אורכו כמעט 140 ס"מ וניתן להעמיס עליו 363 ק"ג – דומה למותר בפולאריס. במקרה זה מדובר למעשה במשטח שטוח המוצע כסטנדרט, הניתן להרמה ומתחתיו חבוי תא אחסון גדול ואטום בנפח 70 ליטרים. המשטח האחורי ניתן להסבה מהירה למגוון תצורות – מעקה סביב, ארגז סגור, מעקה מיוחד ומוגבה להובלת קורות עץ ועוד. בקאן אם מצהירים על כושר גרירה מותר (ללא בלמים) של 730 ק"ג (לעומת כ-680 ק"ג בפולאריס) ועל רדיוס סיבוב של 9.0 מ' – מטר פחות מבפולאריס 'ביג בוס' 6×6, וזאת למרות שהקאן-אם ארוך בכחצי מטר מהפולאריס – כ-335 לעומת 285 ס"מ אורך כולל, בהתאמה.
קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6x6

קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6×6

קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6x6

קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6×6

קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6x6

קאן אם אאוטלנדר 1000XT 6×6


עוד מהמידע שפורסם ניתן ללמוד על מתלה 'טנדם' אחורי כפול עם מהלך גלגל של כמעט 24 ס"מ, מרווח גחון מינימאלי של 31 ס"מ (קצת פחות מ-27 ס"מ בפולאריס) ועל פוטנציאל ליכולות חסרות תחרות בתנאי נשיאת מטען או גרירה קיצוניים, בין השאר הודות לגיר שהותאם לכך במיוחד; תיבת ההעברה כוללת יחס העברה Lo הנמוך ב-50% מהמוצע באאוטלנדר 4×4 והנמוך ב-10% מבפולראריס 6×6. אם נוסיף על כך את נתון המשקל – 480 ק"ג משקל עצמי בפולאריס לעומת 515 ק"ג בקאן-אם – הרי שזה האחרון מתהדר בפוטנציאל עדיף בכל הקשור ליכולות גרירה בפועל.
מנוע האאוטלנדר 1000 4×4 – טווין מתוצרת רוטאקס – נמצא על ידי אנשי קאן-אם הפינים כמספק בהחלט, על 82 כוחות הסוס שלו, ולמעט עבודה על מחשב ניהול המנוע לטובת העלאת המומנט והרחבת הטווח היעיל שלו, יחד עם הגברת הקירור – הוא נותר דומה במעבר לביתו החדש, בעל 6 הגלגלים.
בעיתונות האמריקאית הדגם מוצג כדגם 2015, מה שאומר – על סמך המידע המגיע מאירופה – שהשיווק יחל ככל הנראה במהלך המחצית השנייה של 2014, בכל השווקים בהם קאן-אם פעילה. בימים אלו מתחילה החשיפה של האאוטלנדר 1000 6×6 החדש באמצעות תצוגות בפני סוכנים או מסיבות עיתונאים מקומיות, באירופה, ארה"ב ושאר העולם. ממידע לא רשמי ניתן היה להבין שהאאוטלנדר 6×6 החדש אף ייוצר בפינלנד, מה שמלמד על אסטרטגיית התרחבות מעניינת מצד קאן אם, אך לא מדובר במידע רשמי, כך שיש עדיין להמתין לפרסום מלוא הפרטים אודות כלי העבודה המעניין הזה.
לקבלת פרטים נוספים מיבואני קאן-אם לארץ, ניתן ללחוץ כאן

1 תגובה

תגובות סגורות