ג'ון דיר – 50 שנות גינון

ג'ון דיר 110 מ-1963
בימים אלו נערך אירוע השיא לציון 50 שנות גינון בג'ון דיר בחצר מפעל ג'ון דיר בהוריקון בוויסקונסין שבארה"ב, אירוע שצפויים לבקר בו למעלה מ-5,000 אספנים וחובבי המותג. כוכבי האירוע הנם כ-100 טרקטורוני גינון מדגם 110 משופצים במצב נסיעה שמתוחזקים כחדשים על ידי בעליהם האוהבים. ג'ון דיר 110 משנת הייצור הראשונה שלהם – 1963 – מושכים כמובן את רוב תשומת הלב. אלו הם טרקטורוני הגינון הסדרתיים הראשונים אותם הציעו בג'ון דיר, שהחלו מסורת ארוכת שנים של מוצרים מקצועיים במגוון עצום המיועדים לגינון – אגף שעד אז לא עסקו בו אצל הירוקים.
בולנס האסקי 600 מ-1961
אב טיפוס אינטרנאשיונאל קאב-קאדט (Cubette) מ-1961
ב-1962 יוצר במפעל ג'ון דיר בהוריקון שבוויסקונסין אב הטיפוס הראשון של טרקטור קטן שיועד למטרות גינון, כיסוח דשא ועבודות קלות בחצר, בחווה ובמשק. למפעל בהוריקון מורשת מפוארת, מאחר וייצרו בו מאמצע המאה ה-19 ציוד חקלאי שנגרר על ידי סוסים ומאוחר יותר, עד לשנות ה-60 של המאה ה-20, מחרשות, דיסקוסים וציוד עיבודים נוסף שנרתמו לטרקטורים. בתחילת שנות ה-60 "הונחתה" על מנהלי המפעל, שכלל גם מחלקת פיתוח, "תיק" בהול: פרויקט טרקטורון גינון חדש. המניע העיקרי לדרישה החריגה היה הצלחתם העולה של טרקטורים קטנים למטרות גינון וכיסוח שכבר הוצעו על ידי המתחרות, בהן International Harvester, בולנס, אליס צ'אלמרס ועוד. ג'ון דיר כמובן שלא יכלו להרשות לעצמם להישאר מאחור. המחקר והפיתוח נעשו בהוריקון כאשר תוך זמן קצר כבר עמד אב טיפוס נוסע. אל לחץ הזמן שהונחת על מתכנני ה-110 התווספה גם עצבנות מצד ההנהלה של ג'ון דיר, שכן החדרת מוצר חדש, מסגמנט לא מוכר עד כה עבור הענק הירוק, היתה מלווה בסיכון תדמיתי לא קטן; באותם הימים הורשו סוכני ג'ון דיר למכור ציוד גינון – ובכלל זה טרקטורוני גינון וכיסוח – מתוצרת יצרניות אחרות. החדרת ליין "מבית" יכלה להתקבל שלא בברכה, לעורר כעס וניגוד אינטרסים מצד הסוכנים והס מלהזכיר אם היה מתברר שמדובר במוצר נחות ביחס למוצרי המתחרות.
ג'ון דיר 110 מ-1963. רק 1,000 יוצרו באותה השנה
מודעת פרסומת לג'ון דיר 110 מ-1963
מודעת פרסומת לאליס צ'אלמרס B1 מ-1961
אם ניתן לתמצת את הליך התכנון והייצור למשפט, הרי שמהנדסי ג'ון דיר תכננו טרקטור חקלאי מוכר מתוצרתם – רק בקנ"מ קטן יותר, אך כמעט בפרופורציות זהות. "אם זה עובד בגדול – אין סיבה שזה לא יעבוד גם בקטן", והתוצאה חיזקה טענה זו. ה-110 הושק ב-1963 על בסיס אותו אב הטיפוס, ויוצר במהלך אותה השנה כ-1,000 פעמים בלבד, במטרה לגשש ובחון את תגובות השוק. הוא צויד במנוע Kohler חד-צילינדרי מקורר אוויר בנפח 277 סמ"ק עם 7 כ"ס שכבר לאחר שנה הוחלף בגדול יותר, מאותו היצרן ובאותה התצורה, אך בנפח 305 סמ"ק ועם 8 כ"ס. החל מ-1972 הותקן מנוע חזק עוד יותר – גם הוא קוהלר, 390 סמ"ק עם 10 כ"ס – ששירת את הטרקטורון הקטן עד להחלפתו, ב-1975, על ידי דגם ה-210.
ההחדרה לשוק לא היתה ב"מכה" אלא בהדרגה, ונדרש זמן עד שבג'ון דיר עצמה התייחסו אל ה-110 בכבוד ועם גאווה; עובדי המפעל הוותיק בהוריקן לא אהבו – בלשון המעטה – את ההסבה שלהם מיצרני מיכון חקלאי קלאסי, מוכר, "מכובד" ו"כבד" כמו מחרשות, דיסקוסים ושאר כלים "רציניים" שמשרתים את החקלאות של אמריקה, ליצרני "טרקטורי צעצוע". מעבר לגאוות היחידה הפגועה, חששו רבים לפרנסתם, מתקשים להאמין שה"צעצוע" הזה יספק עבודה לכל עובדי המפעל ולמשך זמן.
ג'ון דיר 70 מ-1970
אבל, תוך זמן מה, החל להתברר ה-110 כמוצר איכותי ומוצלח. לשמחת כולם הוא הפך – והדגמים שבאו בעקבותיו – ללהיט, עם היקפי ייצור שהלכו וגדלו. עוד משמרות התווספו ופסי הייצור הורחבו על מנת לעמוד בביקוש. מנהלי השיווק הממולחים והמשופשפים של ג'ון דיר כינו את ה-110 – שבמהותו לא היה שונה מדגמי המתחרים – "מכונת החופש", שכן הוא הפך את משימת כיסוח המדשאה המסורתית בסופי השבוע לקלה ואף מהנה. גון דיר 110 שימש למגוון משימות, בין היתר הודות לליין עשיר של תוספות ומיכון מתחבר – החל ממכסחת, עבור במפנה שלג, מחרשה, דיסקוס ועד לנגרר ועוד. גם התזמון ללידתו היה מוצלח, עם הגידול במעבר לפרברים והגידול בשטחי החצרות והגינות בארה"ב. רוב רוכשי ה-110 לא היו חקלאים, כך שגם עצם הבעלות על "טרקטור", גם אם קטן אך רב יכולות, היה מקור לסיפוק והנאה. סוג של "קטע מגניב". ג'ון דיר 210 מ-1975
עם הצלחת ה-110 צורף "אח גדול" וחזק יותר להיצע – ה-112. דגם זה צויד במנוע טקומש 388 סמ"ק עם 10 כ"ס ומ-1972 במנוע 476 סמ"ק עם 12 כ"ס. ב-1975 הוחלף ה-110 (יחד עם ה-112) בדגם חדש לגמרי, כאמור – ה-210. הוא צויד תחילה במנוע קוהלר 390 סמ"ק עם 10 כ"ס אך במשך השנים עודכן ושודרג עד לגמר ייצורו – ב-1987 (אז כונה כבר 'סדרה 200'). היה זה ככל הנראה טרקטורון הגינון המוצלח והמצליח ביותר של ג'ון דיר, שעיצובו המתקדם ומודרני בשעתו שרד למעלה מעשור כמעט ללא שינוי.
בג'ון דיר מעריכים כי לפחות מחצית מדגמי ה-110 עדיין קיימים כיום. כיום נחשב ה-110 המקורי לרכב אספנות נחשק בארה"ב עם ביקוש ער ושווי של אלפי דולרים – תלוי במצב ובשנת הייצור. השם 110 נמצא גם כיום בארסנל הדגמים של ג'ון דיר (110D מסדרה 100) וככל הנראה יישאר שם עוד זמן רב. המפעל בהוריקון כבר לא מרגיש שלא בנוח עם ייצור כלי הגינון ולפני כשלוש שנים חגגו שם את ייצור טרקטורון הכיסוח ה-5 מיליון. מעניין לנסות ולנחש כיצד ייראו טרקטורוני הכיסוח של הענק הירוק בעוד 50 שנה, סביב חגיגות ה-100 לכלי שהחל את הכניסה של ג'ון דיר לגינה.

עוד מכונות כיסוח של ג'ון דיר באתר:
טרקטורון ג'ון דיר X700
רענון ליין מכסחות ה-EXtrak
חידוש מכסחת דשא ג'ון דיר R47VE וטרקטורון הכיסוח X135R
רובוט הכיסוח של ג'ון דיר