Rosphere: רובוט כדורי ליישומים חקלאיים מדענים, חוקרים וסטודנטים השייכים ליחידת הרובוטיקה באוניברסיטת 'פוליטכניקה' שבמדריד פיתחו רובוט ניסיוני המכיל אמצעי ניתור וחיישנים שונים הנתונים בתוך כדור פלסטיק, הנע באופן עצמאי. הכדור ה"חכם" – Rosphere שמו – נע באמצעות מטוטלת המותקנת בתוכו שיכולה לזוז ולשנות מיקומה ובכך לגרום לכדור להסתובב ולנוע. הרעיון בשיטה זו הוא בפשטות, בעמידות הרובוט וביכולת לנוע יחסית בקלות גם כאשר המצע אינו חלק וישר. יתרון נוסף טמון בגודל – נכון יותר ב"קוטן" – שכן כל הטכנולוגיה והמכשור נמצאים בתוך הכדור, ואין צורך נוסף בשלדה, מרכב, מעטפת, חיבורים או חיזוקים, לא שכן גלגלים או זחלים על התמסורות הנדרשות להנעתם.
ה"לב" המניע של ה-Rosphere דומה בעיקרון לגלגלת בתוכה רץ עכבר, שעצם תנועתו לפנים בתוך הגלגל גורמת לסיבובו. מנוע זעיר המניע צירים וגלגלי פלסטיק מהווים את יחידת ההנעה, והיא נתונה בתוך כדור פלסטיק שקוף. שליטה במנוע הזעיר ובתנועה של כל גלגל מאפשרת כיוון ושליטה ברובוט כולו – לפנים, לאחור או לצדדים. המבנה הכדורי עם עזרה של פסי גומי הדבוקים לרוחבו מעניקים ל-Rosphere קל המשקל כושר עבירות מצוין גם בקרקע לחה או משובשת, והיעדר פינות חדות וזוויות כלשהן מבחוץ מונעים פגיעה בצמחיה – גם כשהיא עדיין נמוכה וצעירה. הקרבה אל הקרקע והיכול להתקרב עד למגע עם הצמחיה מאפשרת ל-Rosphere להגיע קרוב מספיק לצמח על מנת לבצע כל בדיקה וניסוי מוכרים, כולל צילום באיכות גבוהה ובתקריב, ושליחת התמונה אל צג מחשב לניתוח ובחינה.

מנגנון התנועה של הרובוט הכדורי Rosphere

מנגנון התנועה של הרובוט הכדורי Rosphere


צוות המפתחים מהאוניברסיטה בספרד רואים ברובוט הכדורי פריצת דרך במעקב ובדיקת גידולים חקלאיים, בעיקר בשל היכולת להתייחס ולבחון כל צמח בנפרד, באופן פרטני ומדויק, ולא להתייחס לשטח כולו כמקשה אחת. אבל, מפתחי ה-Rosphere לא רואים בו רק אמצעי מעקב ובדיקה, אלא גם מעין "גנן זעיר" שידע להעניק טיפול נקודתי במידת הצורך, תוך כדי תנועה ו"שיטוט" בשטח. מתזים זעירים יחוברו למיכלים קטני נפח בתוך הכדור, שמשאבות זעירות תפעלנה אותם לפי הצורך והזיהוי של המכשור והחיישנים ברובוט, כך ש"על הדרך" יותז חומר הדברה או דישון – על פי הצורך, בכמות קטנה ובאופן מדוד ומדויק ביותר. מאחר ואלמנט הזמן או כוח האדם אינו קיים כאן, רואים אנשי החזון מספרד בדמיונם מספר רובוטים כדוריים כאלו נעים בשטחים חקלאיים גדולים, ללא הרף, ומבצעים מעקב, בדיקות וריסוסים לפי הצורך. כיום כבר יש את הטכנולוגיה לפיה "ידעו" הרובוטים הללו לחזור אל בסיס מוצא כלשהו, שישמש גם כנקודת טעינה. Rosphere: רובוט כדורי ליישומים חקלאיים
פיתוח ה-Rosphere נמצא עדיין בשלבים ראשוניים אך עם תוצאות מספקות ביותר עד כה. צוות המחקר בחן כבר תפקוד ותנועת הרובוט הכדורי בשטחים חקלאיים אמיתיים, במגוון סוגי קרקע, כמו גם בתנועה בין אנשים – לבדוק בטיחות מבחינת פגיעה או פציעה. שני הניסויים סוכמו בהצלחה, והמנגנון עם המעטפת סביבו הוגדרו כיעילים ועמידים. עתה ממשיך הניסוי בבחינת מערכות שונות שתותקנה בתוך הרובוט הכדורי לניטור, מעקב וטיפול בצמחייה. אחד היתרונות הגדולים במכונה שכזו – מדגישים באוניברסיטת 'פוליטכניקה' שבמדריד, הוא בפוטנציאל הגבוה שיש במוצר המוגמר, לכשיוכל בייצור סדרתי. מדובר יהיה ברובוט מתקדם, יעיל ואטרקטיבי ביותר במחיר, שייתכן בהחלט שקיים בו הפוטנציאל לשינוי האופן בו אנו מגדלים את מזוננו. ימים יגידו.

ניסוי ראשוני, מלפני כשנה, לבחינת עיקרון התנועה של הרובוט הכדורי: