, ,

פשוט וזול: רכב עבודה ופנאי עתידי

Uniqueco Kitesh MPV - גרסת הנוסעים הסגורה

Uniqueco מגרמנייה היא חברת טכנולוגיה ועיצוב מתקדמים העוסקת במתן ייעוץ, הכוונה ופתרונות לתעשיית הרכב. בין היתר מייצרת החברה מכוניות תצוגה ומפתחת שיטות ייצור מתקדמות. זה עתה חושפת Uniqueco שני קונספטים עתידיים של רכבי פנאי, עבודה והובלת מטען, האחד מונע באמצעות מנוע דיזל "מן המדף" (מתוצרת אופל) עם אפשרות קלה להתקנת מנועי בנזין או חשמל, והשני קומפקטי יותר, חשמלי ודו-מושבי בסגנון SbS (פולאריס RZR ושות').
הרעיון מאחורי שני הקונספטים (ה"קיימים" בשלב זה רק כאיורים במחשב) הוא שימוש במרכב ושלדה בסיסיים העשויים מתכת קלה ופלסטיק ממוחזר, שעלותם נמוכה יחסית גם בייצור שאינו המוני, משמע: הרעיון אמור להתאים ליצרנים קטנים יחסית שאין באפשרותם את הממון והזמן הנדרשים כיום לתכנן רכב מן המסד ועד לטפחות. בנוסף, הכוונה היא לייצר שלדה בסיסית אחת ואת רוב חלקי המרכב באופן דומה, כאשר בנייה מודולארית תבדל בין הדגמים והגרסאות השונות. אחרון חביב: אותו הבסיס יוכל לקלוט – עם התאמות קלות ופשוטות יחסית – גם מנוע בנזין, גם מנוע דיזל וגם חשמלי. כל אלו האחרונים כמובן יירכשו מן המוכן בכדי לחסוך גם כאן בעלויות ולפשט את התחזוקה ואספקת החלפים. מאחורי הרעיון עומדים לא רק הוזלת עלויות הייצור והרכישה של כלי רכב עתידיים אלו, אלא גם האפשרות לייצרם במדינות בהן אין תעשיות רכב וטכנולוגיה מתקדמות אך יש בהן דרישה לרכבי עבודה פשוטים, הן להובלת נוסעים והן להובלת מטען. הקונספט של Uniqueco מבטיח שהמוצר המוגמר יהיה באיכות גבוהה, פשוט לייצור, זול לתחזוקה ולרכישה ובטוח יחסית.

קייטש – שם מוזר לרעיון פשוט
ה-Uniqueco קייטש (Kitesh) הוא באורך 401 ס"מ ולמעשה הוחל בפיתוחו כבר לפני כ-3 שנים תחת השם הלא-קליט-במיוחד Travec Tecdrah; למרות שגם זה האחרון לא זכה לצאת מקרבי המחשב אל קרקע המציאות "נולד" ממשיכו בדמות ה-Kitesh עם כוונה להגיע בעתיד הקרוב לכדי אב-טיפוס מציאותי ונוסע. העיצוב משלב בין מראה מתקדם ונקי לבין קווים ישרים ופשוטים, המאפשרים בנייה באמצעות לוחות ישרים עד כמה שניתן – מה שיוזיל את העלויות ויאפשר חיסכון במספר תבניות היציקה.

Uniqueco Kitesh MPV - גרסת הנוסעים הסגורה

כבסיס משמשת שלדת מתכת מודולארית אותה ניתן לא רק להאריך ולקצר לפי הצורך, אלא גם לחזק בקלות (לטובת נשיאת מטען כבד, למשל) ולהסב עם כמה תוספות לשימוש עם מגוון סוגי מנועים. הגלגלים מחוברים לשלדה באמצעות 4 מתלים נפרדים כאשר בגרסת הטנדר (ראו בהמשך) מוחלפים שני המתלים האחוריים בסרן קשיח לטובת יכולת נשיאת מטען משופרת.

Uniqueco Kitesh Pickup - יוצע גם עם הינע כפול

המרכב עשוי לוחות פלסטיק ממוחזר וב-Uniqueco טוענים שהמשקל העצמי של הרכב המוכן לנסיעה לא יעבור את ה-1,000 ק"ג. כפועל יוצא ניתן יהיה להשתמש במנועים חלשים יחסית – וזולים, כאשר בקייטש הוירטואלי מושתל מנוע אופל טורבו-דיזל וותיק בנפח 1.7 ליטר המייצר 125 כ"ס. ההספק גבוה יחסית למשקל העצמי ומאפשר הן ביצועים טובים והן צריכת דלק נמוכה; היצרנית טוענת למהירות מרבית של למעלה מ-150 קמ"ש ולצריכה ממוצעת של כ-20 ק"מ/ל'. גיר ידני עם 6 מהירויות מתוצרת אופל אף הוא, יעביר את כוח המנוע אל הגלגלים האחוריים, או – באמצעות תיבת העברה פשוטה – אל כל ארבעת הגלגלים, לטובת יכולת נסיעה בשטח. בשל המשקל הנמוך, מרווח הגחון הנדיב וזוויות הגישה והנטישה היעילות אמור הקייטש להציע יכולת עבירות טובה מאוד.

Uniqueco Kitesh Pickup - גרסת הנוסעים עם ארגז המטען הפתוח

בתוכנית גרסת 5 דלתות סגורה (MPV) ופתוחה (Cabrio) כמו גם גרסת טנדר עם ארגז פתוח (Pickup). זו האחרונה מוצעת כבסיס למגוון תוספת והתאמות מצד הלקוח – החל בארגז פתוח, עבור במגוון סוגי ארגזים סגורים (למשל: סגירה באמצעות ברזנט, מקרר, תאי אחסון ייעודיים לבעלי מקצוע ועוד) ועד לבסיס למנוף, נגרר או רכב כיבוי והצלה. ב-Uniqueco מתכננים ייצור סדרתי החל מסוף 2014.
אנשי Uniqueco גם נוקבים במחירים צפויים, המתייחסים לייצור בגרמניה, שינועו בין 27,000 יורו לגרסת הטנדר, כ-29,000 יורו לגרסה הסגורה ועד 29,500 יורו ל-Cabrio. ציוד הבטיחות הבסיסי יכלול כסטנדרט ABS, כריות אוויר קדמיות, ESP ומזגן.

פנאי חשמלי
עוד קודם לייצור ה-Kitesh המתוכנן, אמור להתחיל ייצורו ושיווקו של ה-eFROOG – עוד השנה, לדברי היצרן. בסוף 2013 יושק, אם הכל יתנהל כמתוכנן, דו-מושבי קומפקטי שיתחרה בקטגוריית ה-SbS או UTV ההולכת וצוברת פופולאריות.

eFROOG PICK-UP - רכב פנאי ועבודה קומפקטי

כאמור, מדובר ברכבי עבודה ופנאי דוגמת הפולאריס RZR המוכר גם במחוזותינו, המותאמים בקלות יחסית לשימושי פנאי והנאה או לצורכי עבודה. כלי רכב אלו התפתחו מהטרקטורונים, תפחו במקצת ומציעים בדרך כלל מקום לשניים+מטען בארגז האחורי. ה-eFROOG אמור להיות התשובה החשמלית של Uniqueco; עם ממד אורך של 350 ס"מ ורוחב של 180 ס"מ אמור ה-SbS העתידי להתאים גם לתנועה בעיר.

eFROOG OPEN TOP מיועד בעיקר למטרות פנאי אך גם כאלטרנטיבה לרכב עירוני חשמלי

עם השקת הגרסה הסדרתית של ה-eFROOG ניתן יהיה לבחור בין 2 אופציות הנעה – חשמלית או בנזין, כאשר זו האחרונה תגיע אף היא מאופל, אלא שכאן מדובר יהיה ב-1.2 ליטר בנזין עם 70 כ"ס שיספיקו למהירות מרבית של 135 קמ"ש. המנוע החשמלי יציע הספק של 20 או 40 כ"ס לבחירה ושתי האופציות תוצענה בשלוש תצורות מרכב, כולן דומות עד זהות ברוב חלקיהן ובפלטפורמה: רכב פנאי פתוח (Open Top), ארגז מטען סגור (Kube Box) או טנדר עם ארגז פתוח (Pickup) כאשר ממדי הארגז – 139×144 ס"מ – מתאימים להכיל משטח בגודל סטנדרטי אירופאי.

eFROOG KUBE-BOX עם ארגז נסגר מאחור ויכולת נשיאת מטען מרשימה ביותר

למרות הממדים הקומפקטיים מתוכנן ה-eFROOG להציע יכולת נשיאת מטען כולל של לא פחות מ-920 ק"ג. בשלב זה מוסרת היצרנית רק את מחירו הצפוי של הדגם החשמלי הפתוח, בגרסתו החלשה יותר: כ-18,000 יורו. יש לציין שמחיר זה עוד לא כולל את המצבר, שיתומחר בנפרד.