,

הגדול של קובוטה בארץ

קובוטה M135GX הוא הטרקטור הגדול אי פעם מתוצרת קובוטה

כבר בסוף 2011 נחשפו תוכניות קובוטה היפנית להרחיב את היצע הטרקטורים החקלאיים שלה, עם שמועות להחליף את סדרת הגדולים שלה דאז – ה-M-X – בסדרה חדשה לגמרי, מתקדמת וחזקה יותר. מספר חודשים מאוחר יותר התבהרה התמונה עם השקת אבות-טיפוס ראשונים של הסדרה החדשה, שכונתה M-GX, כמתחרים בקטגוריית הטרקטורים הבינוניים עם הספק של מעל ל-100 כ"ס. ההיצע כולל ארבע גרסאות – M110GX ו-M135GX שמיוצרים ביפן, בין היתר עבור שווקי אירופה, ובנוסף M100GX ו-M126GX המשווקים בארה"ב בלבד (שם הסדרה מכונה גם Grand X). ההרכבה עבור השוק האמריקאי מבוצעת במפעלי קובוטה בארה"ב; ככל דגמי קובוטה, גם סדרה M-GX מיוצרת כולה "בבית", קרי – מנוע, גיר, שלדה, סרנים ומרכב.

דגמי סדרה M-GX מצוידים בנעילות דיפרנציאל הידראוליות מלפנים ומאחור המופעלות בלחיצת כפתור או באמצעות דוושה, בהתאמה

קובוטה נחשב (גם) באירופה ליצרן איכותי, למרות ה"מוצא" שאינו מהיבשת הישנה, ומתחרה במותגים המקומיים כמו גם האמריקאיים המובילים בעיקר בסגמנט הכלים המיוחדים והקומפקטיים. עם ה-M-GX החדש נמשכת מגמת ה"גדילה" של מוצרי קובוטה, וניכר כי קברניטי היצרן היפני לא מסתפקים עוד במה שמתחבא מתחת לפח, אלא דואגים גם לעיצוב – נתון שהופך לחשוב יותר ויותר גם בתחום המיכון החקלאי על גווניו. וזה בהחלט שונה מכל מוצרי קובוטה עד כה, עם מראה המשלב לא מעט אלמנטים מתעשיית הטרקטורים האיטלקית כמו גם האמריקאית כאשר התוצאה היא כמובן עניין של טעם, אך לבטח לא ניתן להתעלם מהשרירן הכתום.

ה-M110GX שוקל 3,990 ק"ג, מוכן לעבודה. משקל ה-M135GX נע בין 4,560 ל-4,780 ק"ג (עם מערכת המתלים הקדמית)

סדרה של השקות באירופה ובארה"ב במהלך 2012 "הכינו את הקרקע" לקראת השיווק ולבטח עודדו מאוד את אנשי קובוטה, בעיקר הודות לתגובות הנלהבות הן של העיתונות והן של לקוחות פוטנציאליים. ואכן, המפרט נשמע מבטיח; שני הדגמים הרלוונטיים עבורנו – ה-M110GX וה-M135GX מצוידים באותו המנוע הבסיסי ששימש את קודמיהם, ה-M108S וה-M130S בהתאמה: 3.8 ליטר ו-6.1 ליטר, שניהם 4-צילינדריים, עם 4 שסתומים לצילינדר, מסילה משותפת, טורבו ומצנן ביניים. סדרת שיפורים ועדכונים הביאו את ההספק על 109.5 ו-135 כ"ס בהתאמה ועמידת שני המנועים בתקני זיהום אויר 3B (האירופאי. Tier4 בארה"ב). היצע תיבות ההילוכים כולל בשני הדגמים 24 או 32 (8 הילוכים, 3 יחסי העברה, אופציה) הילוכים קדמיים ואחוריים, כולל הילוכי "זחילה". מיכל הדלק חדש לגמרי בסדרה זו ונפחו 190 ליטרים. המהירות המרבית מוגבלת בשני הדגמים ל-40 קמ"ש. מערכת ההידראוליקה חדשה לגמרי אף היא, ומציעה כסטנדרט יכולת הרמה של 5,000 ו-6,100 ק"ג בזרועות האחוריות (M110GX ו-M135GX בהתאמה). ב-M110GX מספקת המשאבה ההידראולית לחץ של 75.1 ל'/שעה, ב-M135GX הלחץ הוא 83.5 ל'/שעה.

קובוטה M135GX

שינויי העיצוב המשמעותיים כוללים גם את תא המפעיל החדש לגמרי, הנשען על 4 קורות דקות יחסית (במקום 6, בסדרה M-X) העטופות זכוכית קמורה, לטובת שדה ראייה המתיימר להיות הטוב בקטגוריה. בקובוטה מבטיחים הנדסת אנוש ונוחות תפעול משופרים; הקבינה החדשה מתיימרת להיות הגדולה והמרווחת בקטגוריה. כל מערכות הפיקוד והשליטה מרוכזות מימין לכיסא המפעיל, לטובת מקום לכיסא נוסף משמאל לו, וכניסה ויציאה נוחים. מסך LCD מעביר עד 26 ערוצי מידע שונים, בהם עומס על המנוע, צריכת דלק לשעה, מדידת שטח מעובד ואפשרות לריכוז ושמירת נתוני העבודה מדי יום. החופה הקדמית קיבלה הטיה קלה כלפי מטה ויחד עם תא המפעיל שהוזז כ-10 ס"מ לפנים ביחס לסדרה M-X אמורים לתרום את חלקם לשיפור שדה הראיה לפנים ולמטה. לשיפור נוחות העבודה מוצעת בדגם העל – ה-M135GX – כאופציה בתשלום מערכת בולמי זעזועים לסרן הקדמי, המתיימרת לספוג מהמורות ומכות בזמן העבודה.

קובוטה M135GX

"אנו מייעדים את דגמי ה-M-GX החדשים לתחום המושבי – ירקות שדה פתוח, כטרקטור הגדול עבורם, או לגד"שים הקיבוציים כטרקטור בינוני-קטן עבורם" אומר ל-agrinews אהרן נהרן, מנכ"ל 'טרקטורים ניר דוד', היבואנית. ולגבי התמחור? "דומה לג'ון דיר ו-וואלטרה; מדובר בחברה יקרה יחסית כאשר עם הטרקטור מסופקים מספר 'פיצ'רים' כסטנדרט; בין היתר: מצמד ובלמים טבולים בשמן, 'רוורסר' הידראולי, מערכת הינע קדמית עם Gear Box אטום וכיו"ב. האיכות הנה יפנית – תרתי משמע". בקובוטה לא מתכונים לעצור כאן, ושמועות עיקשות מאירופה טוענות כי במטה החברה ביפן האורות דולקים שעות נוספות, והפעם על פיתוח דגם חזק עוד יותר, עם 170 כ"ס. בהחלט נראה כי בקובוטה מכוונים גבוה ולבטח המילה האחרונה טרם נאמרה.