,

אני יפה? השור החדש של למבורגיני

למבורגיני נייטרוג'ורג'טו ג'וג'ארו (Giorgetto Giugiaro) בכבודו ובעצמו, מעצב על ובעל סדנת איטלדיזיין האיטלקייה הנודעת, נשכר על ידי חטיבת הטרקטורים של למבורגיני בקונצרן סאמה-דויץ-פאהר לעצב את ה'נייטרו' החדש. ג'וג'ארו נחשב מזה כמה עשורים למעצב-על שבאמתחתו אינספור עיצובי כלי רכב (אך לא רק) מפורסמים דוגמת אלפא רומיאו אלפא-סוד, אלפטא, בררה ועוד, דייהו מאטיז, פיאט פונטו, פולקסווגן גולף דור 1, סאנגיונג קוראנדו ועוד.
לא פעם ציינו כאן באתר את החשיבות העולה וגוברת הניתן לעיצוב – גם של כלים חקלאיים, שכפי שמתברר הולך ותופס מקום חשוב יותר ויותר בשיקולי הרוכש. מסתבר שגם כלי חקלאי, שאמור לדעת לעבוד לפני הכל, מותר לו גם להתהדר בפוזה הראויה ובמראה נאה ומושך. להזיק זה בטח לא יוכל. גולת הכותרת בהשקת הנייטרו החדש של למבורגיני היתה אם כן דווקא שם המעצב – הרבה לפני המפרט או נתונים אחרים, כאשר שימוש בכישוריו של ג'וג'ארו נחשב בהחלט לנשק כבד, וכאשר מדובר בטרקטור – במידה רבה לנשק לא קונבנציונאלי.
למבורגיני נייטרו
אז מעבר לעיצוב – עיניכם הרואות – מדובר בטרקטור בינוני בגודלו בטווחי הספק הנעים מ-95 ועד 120.5 כ"ס עם משקל עבודה הנע מ-4,150 עד 4,900 ק"ג. המנוע הוא מתוצרת דויץ (חלק מהקונצרן) – טורבו-דיזל 4-צילינדרי בנפח 3.6 ליטר עם מסילה משותפת ועם מומנט מרבי הנע מ-40.5 ל-48.9 קג"מ, תלוי בדגם, כבר ב-1,600 סל"ד. הכוח מועבר אל כל הגלגלים באמצעות תיבות הילוכים בעלות 10+10 ועד 60+60 הילוכים, כאשר מדובר בנוסף גם באופציה של הילוכי זחילה. המהירות המרבית המוצהרת עומדת על 50 קמ"ש. כושר ההרמה בזרועות האחוריות הוא 4,650 ק"ג כאשר כאופציה ניתן לקבל מערכת חזקה יותר המסוגלת להרים עד 6,600 ק"ג. הזרועות הקדמיות (אופציונאלי) מסוגלות להרים עד 1,850 ק"ג. עוצמת המשאבה ההידראולית היא 60 ליטר לשעה כסטנדרט, 90 ליטר/שעה כאופציה. 4 מהירויות PTO הן סטנדרט (540, 540E, 1000, 1000E).
תא המפעיל חדש אף הוא ומתיימר להציב סטנדרטים חדשים בתחום בכל הקשור לנוחות, איכות חיי המפעיל ושדה ראיה. שטח הזכוכית (תרמית) הגדול מעניק שדה ראיה "מעולה", כהבטחת למבורגיני, ויחידות פנסי ההלוגן סביב אמורות לייצר תאורה מרחבית יעילה לעבודה בחושך.
למבורגיני נייטרו
פרוצ'יו למבורגיני (1916-1993) היה בן למשפחת ייננים אמידה באיטליה, איש עסקים ותעשיין, מייסד יצרנית הטרקטורים הנושאת את שמו, אך מפורסם עוד יותר כמייסד יצרנית מכוניות הספורט האקזוטיות למבורגיני. למבורגיני ייסד את מפעל הטרקטורים של בתזמון מושלם – 1948, זמן קצר לאחר שקיעת אבק המלחמה, זמן בו עסקו באיטליה בשיקום ובעיקר בהרמת החקלאות מן הקרשים, כחלק מהתאוששות איטליה מהמלחמה. פרוצ'יו למבורגיני במפעל הטרקטורים שלו ב-Cento, 1968, נשען על מכונית ספורט הנושאת אף היא את שמוהדרישה לכלים חקלאיים עלתה בעקביות ולמבורגיני הפך לאחד מיצרני המיכון החקלאי והטרקטורים המובילים באיטליה. עם תחילת שנות ה-70' הוביל רצף של מזל ביש כמעט לפשיטת רגל (פשיטת רגל במקביל של כמה סוכנים, הפיכה צבאית בדרום אמריקה שהובילה לעצירת המכירות ועוד) ולמבורגיני נאלץ למכור לבסוף ב1972 את חברתו למתחרה המרה SAME, שבמשך השנים הפכה לקונצרן סאמה-דויץ-פאהר הכולל את למבורגיני, סאמה, דויץ-פאהר וגם את הורלימן השוויצרית. אגב, השור השועט המתנוסס כסמל החברה (הן יצרנית הטרקטורים והן יצרנית המכוניות) נבחר על ידי למבורגיני בשל חיבתו לבעלי החיים רבי העוצמה הללו, ובשל העובדה שבחוותו גידל שוורים גזעיים למלחמות שוורים.
למבורגיני נייטרו
עם הנייטרו החדש לוקחים בלמבורגיני את סעיף העיצוב, ומרימים אותו דרגות רבות במעלה החשיבות כאשר מדובר בטרקטור. יותר ויותר יצרנים מבינים שאפשר ליצור רושם ראשוני רק פעם אחת, וכי לזה יש השפעה בסופו של דבר גם על המכירות. ובינינו: מי לא היה שמח להתנייד ביצירה שמעוצבת כמו הנייטרו החדש, על עיצובה המשכנע והמורשת המפוארת הן של היצרן והן של המעצב?
זכיינית יבוא טרקטורי למבורגיני לארץ היא חברת ישראל לרכב וחלפים בע"מ.