,

פורד F – הדור הבא

מזה כ-30 שנה, כמעט ברצף, חוזר הריטואל: בסיכומה של שנה, ניצב בגאון ובבטחה בראש רשימת כלי הרכב הנמכרים בארה"ב …פורד מסדרה F; לעיתים מתמקם במקום השני טנדר גדול נוסף, לעיתים גם במקום השלישי… טנדרים גדולים (Full Size) הם עדיין כלי הרכב המועדף על האמריקאים, ושכל הטויוטה קורולה, פולקסווגן גולף או סתם משפחתית הגיונית אחרת – יקפצו. גם את שנת 2012 סיימו בפורד עם מכירת 645,000 (!) פורד מסדרה F, מה שהספיק כאמור לסיים בראש רשימת כלי הרכב הנמכרים בארה"ב. מכאן שפורד מסדרה F הוא בהחלט רכב חשוב מאוד עבור פורד, אולי החשוב ביותר, ומן הסתם הוא חשוב ומשפיע גם על יתר תעשיית הרכב בארה"ב. לכן ההשערות והניחושים סביב דמותו של דור הטנדרים הגדולים הבא של פורד מעורר עניין וסקרנות רבים באמריקה, ולא רק.
פורד אפשרו זה עתה הצצה על הדור הבא – ה-13 בשושלת – של הרב-מכר המסורתי שלהם, בדמות רכב קונספט שהוצג בדטרויט תחת השם אטלס (Atlas). "כך רואים בפורד את עתיד טנדר ה-Fullsize" הוא הצהרה מעודנת ופחות מחייבת מ"הנה מבט ראשון על הפורד F הבא". ה-F הנוכחי נכנס לשנת ייצורו הרביעית, והמחליף נמצא כבר מעבר לפינה, כך שרכב התצוגה פורד אטלס טומן בחובו הרבה יותר מה-F הבא, מאשר היותו עוד רכב קונספט עתידני-דמיוני.

Ford Atlas Concept

ה"טסטוסטרון המכאני" השופע מכל טנדר-ענק אמריקאי, וככל הנראה סיבה משמעותית להצלחת הז'אנר מזה שנים, לא יחסר גם ב-F העתידי. צפו בתמונות (בסוף הידיעה תמצאו גלריה) ותסיקו מסקנות בעצמכם. ממדים גדולים, קווים ישרים, פתחי גלגלים גדולים ומובלטים וגלגלי ענק לא ישאירו ספקנים לגבי ייעוד הרכב הזה: "באתי לעבוד". אבל, שלא תתנו לעיצוב התפוח ומיושר הקווים להטעות אתכם; מאחורי החזות הקלאסית והשרירית חבויים אי-אלו חידושים בתחום האווירודינאמיות – נושא המשפיע מאוד על צריכת הדלק. כך למשל מותקנת בקונספט מערכת הסוגרת את מעברי האוויר החופשיים מאחורי הסבכה הקדמית ('גריל') במהירות גבוהה, ובכך מונעת מערבולות רוח בחזית ומתחת לחלקי הפח. גם הספויילר הקדמי נע ממקומו על מנת להסית את הרוח במהירויות גבוהות, בעיקר מחלקו התחתון של הרכב, ובפורד אטלס קונספט זה קורה אוטומטית. עם הורדת המהירות חוזר הספויילר למקומו ואינו מפריע כמגבלת מרווח גחון. גם החישוקים בקונספט תוכננו להקטין את ההתנגדות לרוח וכוללים מנגנון המסית את החישורים באופן שהחישוק יהפוך לאטום וסגור לכניסת רוח עם העלאת המהירות – וחוזר למצבו הרגיל במהירויות נמוכות או בעמידה. פעולה זו, אגב, מתבצעת באמצעות מנועים חשמליים זעירים המותקנים בחישוק, הניזונים מחשמל הנאגר בעת פעולת הסיבוב של הגלגל. גם מדרגות הצד – המהוות על-פי רוב אלמנט בולט ומפריע, הן בעבירות והן אל מול רוחות בנסיעה – נכנסות ויוצאות אוטומטית, כך שיעזרו בכניסה וביציאה מרכב עומד, ולא יפריעו כאשר הרכב נוסע.
בכל הקשור למנועים, כנראה שגם הטנדר הגדול הבא של פורד לא יהיה נושא הבשורה וימשיך להשתמש במנועי בעירה פנימית קונבנציונאליים. מהידוע בשלב זה יכלול ההיצע מגוון מנועי 6 ו-8 צילינדרים בנפחים 3.7 ליטר ועד 6.2 ליטר, עם הספקים שינועו מ-302 ועד 411 כ"ס. הקונספט אטלס צויד ביחידת הכוח המתקדמת ביותר של פורד כיום בתחום – V6 בנפח 3.5 ליטר מסדרת ה-Ecoboost שבין היתר באמצעות מגדש טורבו מתקדם והזרקה ישירה מתהדר ב-365 כ"ס ומומנט מרבי של 58 קג"מ. מנוע זה משרת זה מכבר את הפורד אקספלורר וסדאן גדולות של לינקולן – ומזה כשנה גם את הפורד F-150. בקונספט הותקן המנוע בתוספת מערכת 'עצור וסע' שיחד עם השיפורים האווירודינאמיים מתיימרת לתרום באופן משמעותי לחיסכון בצריכת הדלק. כמה בדיוק? את זה טרם פרסמו בפורד.

Ford Atlas Concept

פורד מציגים בקונספט אטלס כמובן גם פתרונות והתייחסות לייעודו של הרכב – וזה, בל נשכח, הוא לעבוד, וקשה. כך למשל מוצעת כאן מערכת מצלמות סביב, המעבירות את התמונה אל מסך LCD מול הנהג ושמאפשרת תמונת תקריב של איזור וו הגרירה – לאפשר חיבור נגרר פשוט וקל. מערכת נוספת – ממוחשבת – "מנווטת" את הרכב והנגרר בנסיעה לאחור, להקל על החנייה במצבים כאלו. יישום מעניין נוסף, שאמנם לא קשור בהיי-טק או מחשוב אך בהחלט מגלה שמדובר ברכב המיועד לאנשים עובדים הוא במתגים, בכפתורים ובמנופי התפעול השונים, שכולם תוכננו לאפשר תפעולם גם עם כפפות; קר בצפון אמריקה… הארגז כולל מנשא מתקפל שניתן להרימו כך שמטען ארוך (קורות עץ, צינורות וכיו"ב) יכול להיקשר בגובה, מותיר את הארגז פנוי למטען כבד יותר. רעיון נחמד נוסף הוא בצמד קורות המתכת הנשלפות מתחת לארגז המטען על מנת לאפשר העלאה והורדת טרקטורון, אופנוע או רכב אחר המיועד לעבודה.
סביר להניח שחלק מהרעיונות והחידושים שהוצגו באטלס לא יגיעו לכדי ייצור, אך חלק בהחלט כן; סביר גם להניח שעוד השנה – אולי בתחילת השנה הבאה – ישיקו פורד את הדור הבא של ה-F מוכן לייצור. מה שבטוח הוא שלא מעט אנשים בפורד עמלים לא מעט שעות סביב פיתוח סדרה F הבאה, שכן אם כבר מחליפים סוס מנצח, עדיף שיהיה מוצלח לפחות כקודמו.

no images were found