, ,

בקרוב: טרקטורים מהירים יבלמו כמו מכוניות

קלאאס קסריון

מהפכת הבטיחות בטרקטורים בדרך; הליך שהחל באמצע 2010 נכנס עתה לישורת האחרונה, כך מדווח מפרלמנט האיחוד האירופאי. מדובר בתקנות חדשות שתחייבנה כל טרקטור המוגדר כ"מהיר" (מסוגל למהירות של מעל ל-40 קמ"ש) והמורשה לנוע על כביש ציבורי "לבלום כמו מכונית", קרי: להציע מרחקי בלימה ויציבות בסטנדרט חדש, ובתוך כך להצטייד במערכות עזר שונות דוגמת ABS, ESP וכיו"ב.
הרעיון מאחורי יוזמה זו הוא בגידול המתמיד של טרקטורים מהירים ומתקדמים, והעלייה במקביל בשימוש בטרקטורים לצורך הובלות על כבישים ציבוריים או לצורך תנועה מנהלתית, אל ומשטחי העיבודים והגידולים. כיום מוצעים אי-אלו טרקטורים גדולים המסוגלים לנוע במהירות של 60 קמ"ש בכביש, כאשר ראוי לציין גם את הטרקטור המהיר הראשון בייצור סדרתי – ה-JCB Fastrac – שמהירותו המרבית היא 80 קמ"ש.
חובת התקנת מערכות עזר ובטיחות בטרקטורים מהירים היא חלק מפרויקט ענק ורחב היקף במסגרתו מנסים באיחוד האירופאי "ליישר קו" ולקבוע נהלים דומים במדינות האיחוד השונות. לא בכל מדינות אירופה כללי הנסיעה בכביש הציבורי עבור כלים חקלאיים הם זהים, ישנם חוקים שונים המתייחסים למהירות המרבית, לממדי הכלים, למטען הנגרר (ממדים, משקל) ועוד.

JCB פאסטראק הוא הטרקטור המהיר בייצור כיום - עד 80 קמ"ש

אבל, מה שחשוב יותר וצריך לעניין גם אותנו הן ההשלכות על יצרני הטרקטורים, שייאלצו להעלות את רף הבטיחות והטכנולוגיה בכלים אותם הם מייצרים בכדי להציע רמת בלימה נאותה. בטווח הרחוק יכולות להיות לכך השלכות מעמיקות עוד יותר, עם היכולת לפתח טרקטורים מהירים עוד יותר, שיצוידו בטכנולוגיה שתאפשר נהיגה בהם בכביש ציבורי מבלי לסכן את יתר המשתמשים בדרך. בכל זאת, מן הראוי שלמפלצת ענקית וכבדה, שאולי גם נושאת כמה טונות של ציוד או נגרר ענק, תהיה היכולת לבצע בלימת חירום מבלי לטפס על שורת מכוניות הנוסעת לפניה, לא כן?…
באיחוד לא נקבו בתאריכי יעד או תחילת יישום הכללים החדשים. בשלב זה ההודעה יצאה לאחר שכל המנגנונים – בעיקר הפוליטיים – באיחוד הגיעו לעמק השווה ולהסכמות. נדרש עוד אישור פורמאלי לכניסת התקנות החדשות לתוקף, ומן הסתם אז גם יימסרו תאריכי יעד שעד אליהם הנהלים יכנסו לתוקף.