, ,

שברולט אל קאמינו – הקאמבק?

זקני העמק ו-ותיקי הקבלנים לבטח עוד זוכרים את השברולט אל קאמינו המיתולוגי, מעין טנדר-קופה שהתבסס על סדאן של שברולט ושיוצר בין השנים 1959 ל-1987 (עם ארבע שנות הפסקה, בין 1960-64). לא מעט אל קאמינו הגיעו גם לישראל ורובם הפכו לחביבי קבלנים, שיפוצניקים, אינסטלאטורים וחקלאים. שברולט אל קאמינו היה שילוב של סדאן גדולה ומאובזרת, לפי מיטב האופנה האמריקאית, אשר "נחתכה" מאחורי מושבי הנהג והנוסע לטובת ארגז מטען מרווח ונמוך. תצורה זו אפשרה נסיעה במכונית אמריקאית למהדרין, על כל הפינוקים והאפיונים המובהקים שלה, עם ערך מוסף בדמות הובלת מטען גדול-נפח מאחור. למעשה הרעיון המקורי לתצורה זו נזקף לזכות פורד-אוסטרליה, ואם להיות ספציפיים – לזכות אשת חוואי, שכתבה ב-1932 מכתב להנהלת פורד באוסטרליה בו שאלה-ביקשה האם ניתן לייצר טנדר פרקטי לעבודה, איתו ניתן יהיה גם לנסוע לכנסייה ביום א'. כמו באגדות, הכפפה הורמה, וכבר ב-1934 הציעו בפורד-אוסטרליה גרסת טנדר לדגם ה'קופה' שלהם.

פורד coupe utility מ-1934 על בול אוסטרלי

הולדן – שלוחת GM באוסטרליה, הגיבו מהר ושנה מאוחר יותר השיקו את גרסתם לנושא, על בסיס שברולט קופה אמריקאית. לאמריקאים נדרשו כמה שנים נוספות לאמץ את הקונספט, ושוב היתה זו פורד שהשיגה את GM (שברולט, למען הדיוק) כאשר היו הראשונים להשיק את הראנצ'רו – קונספט מודרני של אותם טנדרים-קופה מלפני מלחה"ע; הראנצ'רו הראשון (1957) היה למעשה גרסת 2-דלתות עם ארגז פתוח של מכוניות סדאן גדולות מבית פורד, שיוצר בין השנים 1957-79 ב-7 דורות. לשברולט אמנם היו תוכניות ייצור של 'קופה-טנדר' משלהם כבר ב-1952, אך רק אחרי שפורד השיקו את גרסתם לנושא – מיהרו להמיר את התוכניות מן הנייר למציאות. במקביל לאל-קאמינו הציעה חטיבת GMC בקונצרן את הספיריט, ששמו שונה מאוחר יותר לקאבאלרו, בין השנים 1971-1987 – למעשה רכב זהה עם לוגו ושם אחר. הולדן מציעה עד היום גרסאות טנדר למכוניות סדאן מתוצרתה, עם הצלחה מקומית בעיקר. מדובר על עיקרון דומה למה שהציעו האל קאמינו והראנצ'רו – גרסת טנדר למכוניות סדאן של היצרן, בכלל זה גם גרסאות 'שרירים' חזקות ומהירות.

בארה"ב נשקלה לא פעם האפשרות להחזיר את השם 'אל קאמינו' בחזרה לחיים מאז הופסק הייצור, אך השנים האחרונות הקשות שעברו על כלל תעשיית הרכב באמריקאית, בכלל זה GM, דחו תוכניות אלו שוב ושוב; מכונית כזו פונה לנישה צרה יחסית, ומצב הכלכלה בארה"ב כיום גורם למקבלי ההחלטות ב-GM להתרכז עד כה בפלחים חשובים יותר בשוק. אבל, גופי תקשורת אוסטרליים מדווחים עתה על תוכניות החייאה ריאליות "וכמעט ודאיות" לשברולט אל קאמינו, שאמורות להבשיל לכדי מוצר מוגמר לקראת 2015. המקורות מסתמכים הן על מידע פנים מתוך הולדן והן על העובדה ששברולט חידשה לא מכבר את הזכויות על השם 'אל קאמינו', מן הסתם מתוך כוונה להשתמש בו בעתיד. המקורות מתוך הולדן מדווחים כי בחברה כבר עמלים על הדור הבא של ההולדן Ute – הואריאציה של הולדן לנושא 'טנדר-קופה' בסגנון ה'אל קאמינו', וכי מדובר רק בעניין של החלטה אצל הנהלת GM בארה"ב האם למתג את ה'טנדר-קופה' המיועד תחת השם 'אל קאמינו' בארה"ב – ומתי. הפיתוח יהיה אוסטרלי והייצור יתבצע – אם וכאשר – באחד ממפעלי שברולט בארה"ב.

no images were found