תחיית המפלצת האדומה

לודוויג שטרייטברגר נשען בגאווה על יציר כפיו השרירי

סיפורנו מתחיל עם אנטון שלוטר (Anton Schlueter), שהקים את העסק שלו ב-1898 במינכן; היה זה ה'סטארט-אפ' הקלאסי לשעתו: מפעל לייצור מנועי בעירה פנימית. ב-1910, עם ההצלחה, רכש שלוטר מפעל ליציקת ברזל ופלדה והחברה עשתה חיל גם בתחומים נוספים עד שב-1937, בתזמון לא הכי מוצלח, החל בייצור טרקטורים ומכונות חקלאיות. יוזמה זו נקטעה חיש מהר עם פרוץ מלחה"ע ה-2 והמפעל עסק בייצור מנועים חשמליים וגז המוזנים באמצעות עץ ופחם, שכן דלק היה במשורה, וכלי רכב שונים, בעיקר לשימושים מניציפאליים שהוזנו בגז או חשמל. עם סיום המלחמה, במהלכה נפטר שלוטר ומפעליו הופגזו עד חורבן, החליט בנו – אנטון שלוטר ג'וניור – לוותר על מפעל המנועים ולשקם ולהשקיע את ממונו וזמנו במפעל היציקה. הוא הסב את המפעל לייצור טרקטורים, שיקם את יכולת היציקה, כולל ייצור המנועים והחל מייצר טרקטורים קטנים ובינוניים בהצלחה יחסית, עד שב-1964 החל להתמקד בייצור "טרקטורים גוררים", קרי – כלי עיבוד גדולים וכבדים.

שלוטר, שלא היה מקורי במיוחד בבחירת שמות, הציע את הסדרות Super (עד 280 כ"ס) ו-Super Trac (עד 300 כ"ס, 4 אופנים זהים בגודלם) כאשר במקביל הוצעו טרקטורים קטנים יותר תחת הסדרה Compakt. היצרן הקטן והאקסקלוסיבי הפך למוכר וידוע כמעט בן לילה שכן דגמי סדרה Super Trac היו לטרקטורים החזקים בעולם; לשם ההשוואה, נזכיר כי למפלצת הגדולה בהיצע ג'ון דיר בשעתו – ה-8630 – היו 275 כ"ס.

ב-1978 יוצר כדגם יחיד ה-Profi Trac 5000 TVL – הטרקטור החזק באירופה, עם 500 כ"ס. הטרקטור האימתני התבסס על ה-Profi Trac 3500 ה"סדרתי" של שלוטר – הטרקטור הגדול עד אז שיוצר באירופה ואחד הגדולים בעולם. ה-5000 היה למעשה אב טיפוס לקראת ייצור סדרה שלמה בהזמנת הרודן היוגוסלבי ג'זיפ טיטו; המפלצת הגיעה לבסוף ליעדה, אך תוכניות מתקדמות להתחיל בייצור Profi Trac 5000 TVL סדרתי – בהסתמך על הזמנות נוספות מיוגוסלביה – נקטעו לבסוף עם החלפת השלטון שם, ב-1990. שלוטר הציעו החל מ-1989 סדרה חדשה בשם Euro Trac, עם הספקים עד 200 כ"ס. בסה"כ נמכרו מסדרה Euro Trac 184 יחידות בלבד. ב-1993 הספיקו בשלוטר להרכיב 4 יחידות אחרונות של ה-Profi Trac 3500, אבל, הטכנולוגיה שכבר הפכה מיושנת, המחיר הגבוה, יכולת הייצור המוגבלת ועליית מתחרים רבים מקטגוריות קונבנציונאליות יותר והזולים משמעותית – כולם הובילו בסופה של גסיסה ממושכת לפשיטת רגל באותה השנה (1993). החברה נרכשה בחלקים על ידי חברות אחרות בגרמניה ולמעשה נעלמה אל בין דפי היסטוריית הטרקטורים.

תחילת שנות ה-2000; האחים לודוויג (52) ומנפרד (39) שטרייטברגר הם בעלי חווה גדולה לגידול תפו"א ב-Grasheim – לא רחוק מהעיר Ingolstadt שבבאוואריה בגרמניה וגם בעלי שריטה עמוקה לטרקטורים קלאסיים. האח הגדול, לודוויג, הוא דמות ידועה בסצנת אספני הטרקטורים הקלאסיים בגרמניה (ויש שם, מסתבר, הרבה משוגעים לדבר), ובתקופה מסוימת אף היה בעליהם (בין היתר) של 28 Lanz Bulldog – כולם זהים ובמצב תצוגה. כילדים שגדלו בחווה גדולה מאוד תמיד החזיקו בטרקטורים גדולים, ובהם כלים בעלי 4 גלגלים זהים בגודלם (Gross Schlepper – "גורר גדול" בתרגום חופשי) שאפשרו עיבודי שטחים גדולים בקלות יחסית.

באחד משיטוטיו אחר מציאות קלאסיות מצאו האחים שטרייטברגר שלוטר Profi Trac 3500 במצב די אבוד, אך עם מרכב ושלדה הניתנים לתחייה – ורכשו אותו. "תחילה עוד חשבנו לשפץ את הטרקטור למצבו המקורי, אבל ככל שפירקנו ונברנו בקרביו – הוא פשוט התברר כגרוטאה חסרת סיכוי לתחייה…". האחים החליטו לא להרים ידיים והפרויקט קיבל תפנית קיצונית בהרבה מהתוכנית המקורית: "על בסיס האגדה הגרמנית העתיקה הזו נייצר את הטרקטור הגדול והחזק באירופה!". לודוויג טען כי "ידענו שנצטרך לדחוף ידיים עמוק מאוד לכיס, אבל זה היה כה קרוב ליצור משהו ייחודי וחד פעמי – עד שלא יכולנו לעמוד בפני זה". 4,000 שעות עבודה, 4 שנים, למעלה מ-100,000 ק"מ נסיעות לאיתור ורכישת חלקים וסכום המשתווה ל"בית נחמד" והיצירה החד-פעמית המאוד-מרשימה שלהם עמדה בוהקת ומוכנה לעבודה. מעבר להליך השיפוץ עצמו ול"קטע" שבדבר – הכוונה היתה להשמיש את המכונה לעבודה בחווה.

האחים ניגשו לפרויקט הגרנדיוזי שלהם בגישה דומה המלווה את משפרי מכוניות השרירים בארה"ב: הבסיס הוא הקלאסיקה המקורית, אבל הטכנולוגיה המודרנית חודרת לכל פינה אפשרית; להעניק מראה מקורי עם יכולות בנות ימינו. "רוח השלוטר פרופי-טראק היתה צריכה להישאר" הסביר מנפרד.

השלוטר החבוט פורק לגורמים, נוקה ושופץ ככל שניתן; השלדה ורוב המרכב התבררו כראויים לשיקום, וכך גם חלקי תמסורת והעברת כוח רבים. המנוע היה גמור, וממילא הכוונה היתה לשתול שם משהו חזק הרבה יותר מהמקור, לו היו בימים טובים יותר 320 כ"ס. חבר המועסק בחטיבת המנועים של מ.א.ן המליץ ללודוויג לשתול מנוע דיזל ימי של מ.א.ן, שפחות או יותר מתאים במידותיו לשלדה של הטרקטור "וכוח לא יחסר…". חיפוש באינטרנט הוביל לבסוף לרכישת מנוע מ.א.ן משומש במצב מעולה שהוצא מיאכטה גדולה. 6 צילינדרים בטור, 12.500 סמ"ק, 240 קג"מ ו-650 כ"ס בהחלט יספיקו לזכות בתואר המובטח: "הטרקטור החזק באירופה". בשלב זה גם הוחלט על השם: Profi Gigant ("ענק מקצוען" בתרגום חופשי) ושטרייטברגר אף רשם את הכלי תחת שם זה במשרד הרישוי, ככלי חד פעמי מקורי, מייצור עצמי. התאמת המנוע לא עברה חלק. גודלו החריג אילץ את האחים השאפתניים להאריך במעט את חלקה הקדמי של השלדה ב-17 ס"מ, ולעצב מחדש, בהתאם, את חופת המנוע – שגם גבהה באותה ההזדמנות; ההגבהה היתה נחוצה על מנת לאפשר פינוי החום הרב שייצר המנוע הימי, נתון שאילץ את האחים שטרייטברגר להתקין מצננים מיוחדים. בסה"כ הצליחו צמד האחים לעמוד במקסימום שהחוק הגרמני מאפשר עבור טרקטור המורשה לנוע על הכביש, עם אורך חופת מנוע מההגה ועד לחזית של …350 ס"מ! על מנת להעביר את הכוח האדיר אל הגלגלים היה צורך ב'טרנספר' חזק דיו, אליו הועבר הכוח לגיר (שמקורו בשלוטר סטנדרטי) באמצעות גל הינע שהניע מדחף יאכטה. גם הכוח אל הגלגלים עצמם מועבר דרך דיפרנציאלים אדירי ממדים הננעלים הידראולית ב-100% וציריות שמקורן בכלי שייט – שיהיה חזק…
תא המפעיל יוצר מחדש – גדול, גבוה וכמובן – הרבה יותר מודרני מהמקור. בין היתר הותקנו צמד מושבים הידראוליים מתכווננים חשמלית מתוצרת Cramer Maximo Evolution שצופו באלקנטרה אדומה בעבודת יד. תאורת הפנים מתקבלת באמצעות חמישה פנסי LED והתווסף מזגן מתוצרת Waeco. מערכת האודיו האיכותית כוללת בתוכה גם מערכת קשר, מערכת שמע, חיבור למחשב ומסך עליו מוקרן הנעשה מאחור, בצדדים ומלפנים, בשטחים ה"מתים" עבור המפעיל. האחים שטרייטברגר עיצבו את סביבת המפעיל בהשראת מוצא המנוע, קרי: יאכטה. לוח עץ מלוטש מכיל 13 שעונים עגולים ומובלטים, שבניגוד למראה הקלאסי שלהם כוללים תאורה היקפית בטבעות הכרום. למעשה אין חלק בטרקטור המחודש שלא שונה, הותאם או לכל הפחות מורק ונוקה כראוי בטרם מצא את מקומו מחדש ב-Profi Gigant. למעט השלדה (הקורות המרכזיים) והסרנים לא נותר דבר מהכלי המקורי כמות שהוא. "בילינו ארבע שנים – יחד עם קבוצת חברים – לעיתים יום ולילה בבניית ה-Profi Gigant" מסכם לודוויג שטרייטברגר. "נראה לי שהתוצאה היתה ממלאת בגאווה גם את אנטון שלוטר, ששאף שהטרקטורים שלו יהיו החזקים והטובים באירופה. אז הנה – יצרנו אותו, קצת באיחור אבל נוסע כמו חדש!"
ה-Profi Gigant המפלצתי יועד אמנם לעבוד, אבל מהר מאוד – מרגע שהועמד על הגלגלים – "נאלץ" לבקר בתערוכות חקלאיות, תצוגות, מופעי ראווה או צדקה ובכלל – להפוך ל"כוכב תקשורת טרקטורי" בגרמניה, מה שלא הותיר זמן רב מדי לעבודה. "טרקטור סלב"… הלו"ז של ה-Profi Gigant להופעות ותצוגות מוגבל רק מאילוצי הזמן של בעליו, שאם לא כן היה מופיע בפני צופים ומפגין יכולותיו יותר מכ-10 פעמים מדי שנה, כפי שקורה כיום. ההשקעה העצומה, הקושי במציאת חלפים והאטרקטיביות של הטרקטור הענק האדום הפכו אותו למה שכל קלאסיקה ראויה צריכה להיות: רכב אספנות, אמנם גדול במקצת, אך כזה שנועד בעיקר לראותו.
מפעם בפעם מתפנה אנטון מעיסוקיו הרבים ויוצא לסיבוב רגוע עם הענק האדום שלו בשטחי החווה, ללא קהל וללא תשואות. יחד – כך מדווח – הם כבר מתכננים את הפרויקט הבא; "זה עדיין סודי, אבל אני מבטיח שיהיו שם המון כוחות סוס" מגלה החוואי הפעלתן. הניסיון מלמד ששווה לעקוב אחריו, לראות מה ילד יום…

שלוטר Profi Gigant – נתונים עיקריים:
מנוע: MAN D2876 ימי, 6-ציל' טורבו-דיזל בנפח 12.5 ליטר
הספק: 650 כ"ס/2,200 סל"ד, 240 קג"מ מרביים
העברת הכוח: הינע אחורי עם אפשרות לחיבור הגלגלים הקדמיים פניאומאטית, 8 הילוכים עם 4 יחסי העברה (32×32). נעילת דיפרנציאלים אוטומטית מלאה, מלפנים ומאחור
מידות: 7.12×4.80×3.75 (אורךxרוחבxגובה), משקל עצמי: כ-20 טון
נפח מיכל דלק: 1,100 ל'
היגוי: הידראולי, ל-4 גלגלים
משאבה הידראולית: 180 ליטר/דקה
בלמים: 4 דיסקים
צמיגים: 710/60-R42 (כפול 8…)
מהירות מרבית: 42 קמ"ש

1 תגובה
  1. רונן טופלברג
    רונן טופלברג אומר:

    תשמע….אין דברים כאלה
    סיפור סיפור !!!
    בכל מקרה, יש בעייה עם התמונות
    משהו בפרופורציות שלהם לא תקין
    תעשה בדיקה

תגובות סגורות