, ,

הפורד לחקלאי הממהר

Ford F-150 Raptor 2017
פורד חושפת את ה'ראפטור' הבא, הטנדר שיעזור לכם להגיע מהר מאי פעם לשדה או בחזרה הביתה; ב-2009 הציגה פורד לראשונה את ה-SVT Raptor, גרסת שרירים לפורד F-150. על מנת לנסות ולהכניס קצת פלפל להיצע הטנדרים שלה, ובכדי לעורר ולהחיות במקצת את תדמית הרכב הנמכר ביותר בליין – הפורד F-150 – החליט מי שהחליט בפורד שיש היגיון בהשקת 'טנדר על', עדיין בתצורת רכב עבודה שימושית אך עם המון כוח (ראו בהמשך על אבולוציית 'טנדר העל' האמריקאי).
Ford F-150 Raptor 2017
כיום מהווה הראפטור קטגוריה בפני עצמה והיא ככל הנראה חשובה מספיק בכדי שבפורד ימשיכו להשקיע בפיתוח ושיווק "טנדר-על" – ואף יחשפו את דור העתיד כשנתיים לפני תחילת שיווקו. סוד הצלחתו של הראפטור טמון ככל הנראה בשילוב שבין רכב מחוזק ומשופר, המציע ביצועים לא מוכרים בקטגוריה שלו, לבין העובדה כי מדובר בסופו של דבר עדיין בטנדר לכל דבר ועניין, שימושי, עם ארגז מטען בגודל מלא ויכולת גרירה מרשימה של ציוד ונגרר כבד. הוסיפו על כך הנעה כפולה ומתלים עמידים בכל תנאי השטח, והנה קיבלתם שילוב מנצח בין אקזוטיקה ספורטיבית ועתירת ביצועים, לבין רכב עבודה אמיתי.
Ford F-150 Raptor 2017
הראפטור העדכני ייוצר גם במהלך השנה הקרובה, אבל בתחילת-אמצע שנת 2016, יושק הדור הבא של הראפטור, שיציע יותר מהכל ולפני הכל – מציע עיצוב חדש ושונה לגמרי מהמוכר. פורד חשפה זה עתה את הראפטור כדגם 2017 ופרסום המפרט שלו מרמז כי הפוטנציאל טרם מוצה. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר שיציע 450 כ"ס בריאים. זה בהחלט יותר מה-416 המוצעים בראפטור 2015, כאשר הוא עושה זאת ממנוע גדול בהרבה (6.2 ליטר, V8 כאמור). בפועל זה הרבה יותר בהתחשב בדיאטה שהראפטור הבא זכה לה, אשר הודות לשימוש נרחב באלומיניום קיזזה 227 ק"ג מהמשקל. הכוח עובר אל ארבעת הגלגלים באמצעות מערכת הינע כפול חדשה ומתקדמת, ותיבה אוטומטית חדשה עם לא פחות מ-10 (!) הילוכים. כן, עשרה. התוצאה מתיימרת להשיג מהירות מרבית דומה לזו המושגת על ידי הראפטור העדכני – כ-240 קמ"ש – אבל לאפשר האצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.5 שניות בלבד.
Ford F-150 Raptor 2017
אבל, ארצי יותר ולא פחות חשוב הוא כאמור העיצוב. זהו ככל הנראה ה'פרומו' לעיצוב העתידי של דגמי הפורד F הבאים, מכניסי המזומנים העיקריים של פורד מזה שנים. ככל הנראה יישאר הכיתוב הגדול בחזית האומר FORD ייחודי לגרסאות הראפטור, ול-F-150 הבא יהיה – סביר להניח – הלוגו האליפטי המוכר של היצרנית; אבל, בקווי העיצוב הכלליים ניתן בהחלט ללמוד על הצפוי לנו מדור הטנדרים הבא של פורד.
פורד ראפטור מיובא ארצה ביבוא מקביל, על פי דרישה. למי שרוצה את הטנדר הכי מהיר בשכונה, מומלץ לו לפנות אל אחת היבואניות המתמחות.

רגע של היסטוריה: כך זה החל
פורד לא המציאו את נוסחת 'טנדר הביצועים' על פיו נוצר הראפטור, אך בהחלט לקחו את הרעיון הכי רחוק עד כה ובעיקר – הפכו אותו לחיית שטח של ממש, הודות להינע הכפול שלו. זכות הראשונים להזרקת סטרואידים לטנדרים שמורה דווקא למתחרים מבית שברולט/GMC – מותגים השייכים ל-GM.
Chevrolet 454 S-S 1990
ב-1990 הציגה שברולט את ה-454SS – גרסה מחוזקת ומשופרת של הטנדר מסדרה C/K, שהוצעה בגרסת הנעה אחורית בלבד. השם נובע מנפח המנוע באינצ'ים מעוקבים, כאשר בסמ"ק מדובר ב-7.4 ליטר אימתניים. 230 הסוסים הצנועים יחסית שניפקה אותה יחידת כוח תרמו את חלקם למכירות פושרות, וכבר ב-1993 הופסק הייצור, לאחר 17,000 יחידות בלבד שנמכרו. בפורד החליטו שיש משהו בהזרקת סטרואידים בטנדר מגודל, ובמקביל להפסקת ייצור השברולט 454SS הושק ה-SVT Lightning – ה"ברק" שרקחו אנשי מחלקת הביצועים והמרוצים בפורד – SVT.
Ford SVT F-150 Lightning 1993
הפורד SVT Lightning היתה גרסה של הטנדר הנמכר בהיסטוריה – פורד מסדרה F, במקרה זה: F-150 – שהוצעה בתצורת קבינה רגילה (שורת מושבים אחת), הינע אחורי, צביעה מיוחדת, חישוקים וצמיגים רחבים יותר – ובעיקר: עם מנוע מחוזק. כאן נעשה שימוש ב-5.8 ליטר V8 של פורד שהודות לטיפול אנשי SVT ייצר …240 כ"ס, לא הרבה יותר מלשברולט דנן. גם ה-SVT Lightning לא הפך לסיפור הצלחה במכירות, וב-1995 הופסק ייצורו, לאחר מכירת כ-11,500 יחידות בלבד. ב-1999 הוחזר להיצע ה-SVT Lightning, אך הפעם כנראה הפנימו את עניין הכוח וההספק, ולמהדורה החדשה – למרות השימוש באותו המנוע הבסיסי כמקודם – היו לא פחות מ-360 כ"ס להציע, נתון שטיפס מאוחר יותר לכדי 380 סוסים חסרי תקדים בסגמנט. גם המהדורה המשופרת של ה-SVT Lightning הוצאה מהיצע פורד מוקדם יחסית, ובעת הפסקת הייצור ב-2004 נרשמו כ-28,000 יחידות של טנדר השרירים שנמכרו.
Ford F-150 SVT Raptor 2010
ב-2009 נולד ה'ראפטור' (Raptor – עוף דורס) הראשון, שהתברר כמוצלח הרבה יותר כקודמיו לשושלת כיצרן מזומנים; המשימה הוטלה גם הפעם על אנשי מחלקת הביצועים בפורד (SVT) שלקחו פורד F-150 עם תא נוסעים כפול והינע כפול, שיפרו את המתלים, המנוע, מערכת ההיגוי, תיבת ההילוכים – ובעצם, כמעט הכל. המנוע היה V8 בנפח 6.2 ליטר עם 416 כ"ס (בגרסה העדכנית) שאפשר ביצועים לא מוכרים בסגמנט: קצת יותר מ-7.0 שניות להאצה מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של כ-240 קמ"ש. למרות תג מחיר שנע בממוצע סביב ה-50,000$, הפך הראפטור לסיפור הצלחה, כאשר רק בשנה החולפת (2014) נמכרו כ-15,000 ראפטורים – והגרף במגמת עלייה.