אופנוע קיית'רהאם ברוטוס 750בתחילת השנה סיפרנו לכם על מוטציה דו-גלגלית מעניינת בשם 'ברוטוס'. היה זה מיזם בי"ל מפותל ומסובך שהתחיל בבנו של יצרן אופנועים ידוע בעל חלומות, שיזם והגה את הרעיון (אלסנדרו טרטריני האיטלקי – בנו של מייסד יצרנית הקטנועים והאופנועים איטלג'ט), עבר דרך חברה טיוואנית בשם Over שהתיימרה לייצר את המכונה המוזרה ונגמר עם השקת ליין אופנועים מפתיע מצד יצרנית מכוניות הספורט הבריטית הנודעת קיית'רהאם (Caterham) – עם אותו הברוטוס בהיצע… קיית'רהאם ברוטוס: מרכז כובד נמוך, צמיגים שמנים, מנוע מתון ועתיר מומנט יחד עם שליטה פשוטה וקלה מייעדים את הברוטוס – יותר מכל אופנוע אחר – לשמש גם ככלי למגוון עבודות בשטח
הסיפור של קיית'רהאם וכניסתה המפתיעה לתחום הדו-גלגלי שווה כתבה בפני עצמה, אך נדלג על כך הפעם; זו האחרונה מייצרת מכוניות ספורט קיצוניות מאז 1957 כאשר ה'פואנטה' לא השתנתה מאז ועד היום: משקל אולטרא-קל, מרכב צינורות קשיח, מינימום אבזור וכפועל יוצא ניתן להסתפק במנועים "חלשים" וקלים יחסית מייצור המוני וזול, על מנת להפיק ביצועי על. כל זאת – במחיר שווה לכל נפש במונחי מכוניות ספורט. זה עובד עד היום, למרות שבהיצע כבר אי-אלו גרסאות ממש מופרעות, עם המון כוחות סוס הנדרשות למעט מאוד שניות בהאצה מעמידה ל-100. היצרנית שייכת כיום לאיש העסקים האינדונזי טוני פרננדז.דוגמא ל(מכונית) קיית'רהאם עדכנית: הגרסה הבסיסית בהיצע (Seven 160) מסתפקת במנוע סוזוקי 3-צילינדרי בנפח 660 סמ"ק אבל תחצה את קו ה-100 קמ"ש מזינוק מעמידה תוך 6.5 שניות בלבד. בהיצע גרסאות שעושות את זה בפחות מ-2.8 שניות... מהר מכל פרארי שהיא! אה, כן - וכל זה עולה 15,000 לי"שט בלבד...
קיית'רהאם הודיעה כאמור לפני מספר ימים על כוונתה להיכנס לתחום ייצור האופנועים, ובין שלושת הכלים הבהחלט-מגניבים אותם חשפה, שניים מהם מיועדים לשטח, שניים מונעים בחשמל, ואחד מהשלושה הוא אותו הברוטוס מיודענו. הברוטוס כמעט ולא השתנה עיצובית תחת כנפי קיית'רהאם בהשוואה לאב הטיפוס שהכרנו תחת המותג Over
ברוטוס, למי שפספס, מוגדר כאופנוע לשטח קשה לעבירות (גם) לרוכבים שאינם מיומנים או מקצוענים, ולפיכך מתאים לעבודה; צמיגים רחבים ובלחץ אוויר נמוך (במידה 26×10 R14), מרכז כובד נמוך במיוחד, גובה מושב נמוך (קל להניח רגליים על הקרקע) יחד עם מנוע גדול יחסית בנפח 750 סמ"ק, המציע הספק מתון וקל לשליטה – אמורים להפוך את הברוטוס למכונה ידידותית ביותר למשתמש. בין יתר המשימות להן הוא מיועד נמצא רעיית בקר או צאן, סיורים למיניהם בשטח, הובלת מטען קל (חלקים לתיקון צנרת, גנרטור, שק דשן וכיו"ב) ועד לאפשרות לגרור נגרר עם מטען. בהחלט כלי עם פוטנציאל חקלאי מעניין, בין השאר בשל הבטחות קיית'רהאם לתג מחיר "אטרקטיבי ומעניין". עם עיצוב מינימליסטי המזכיר אופנועים מראשית המאה ה-20 ה-Classic E-Bike המיועד לא דומה לשום דו-גלגלי אחר בן ימנו. מעט פרטים שוחררו על ידי קיית'רהאם אודות האופנוע החשמלי העתידי שלהם למעט שטווח הנסיעה שלו יעמוד על 40 עד 80 ק"מ בין טעינות, ושבאירופה לא יידרש רישיון נהיגה בכדי לרכוב עליו מה שנראה כתרגיל עיצובי (מוצלח, לטעמנו) של סטודנט לעיצוב תעשייתי, עומד להיכנס לייצור – מבטיחים בקיית'רהאם. ל-electric Carbon E-Bike כפי שהוא מכונה כיום לא פורסמו מפרט או נתונים טכניים, אבל עם כזו פוזה – למי אכפת?...
אם כן, באביב הקרוב (2014) יוחל בשיווקו של הראשון מבין האופנועים המוצעים על ידי קיית'רהאם – וזה יהיה הברוטוס. לא ברור כיצד עבר ייצור הכלי מהחברה הטיוואנית לקיית'רהאם הבריטית וזה גם לא משנה לענייננו, אך מה שכן מעניין הוא הגב של קיית'רהאם שגם אם לא מדובר בקונצרן אדיר ממדים, זו בהחלט יצרנית עם שם טוב ותדמית רצינית. יש כנראה מי שמאמין בקיית'רהאם שבכדי להיכנס לתחום הדו גלגלי הנמצא בתקופה לא ממש טובה כיום בעולם, כדאי לעשות זאת דרך נישות ייחודיות ולא בדרך הקונבנציונאלית. ראו במו עיניכם – כל הכלים המוצגים הם בלשון המעטה "חריגים" או "ייחודיים", ולמרות שעל טעם וריח אין מה להתווכח – לטעמנו מדובר ביצירות מגניבות ביותר. עכשיו, עוד יותר מתמיד, נמשיך לעקוב אחר הברוטוס המעניין ו"אחיו" המחושמלים. המרחק בין צל"ש לטר"ש הוא קטן, אך במקרה שלפנינו היינו בהחלט מהמרים על הצל"ש. ימים יגידו