, , ,

פרטים ראשונים: קלאאס ו-SDF ישתפו פעולה

קלאאס מדווחת בהודעה לעיתונות על "בחינת פוטנציאל לשת"פ עם קבוצת סאמה דויץ-פאהר (SDF) האיטלקייה לתכנון וייצור משותף של טרקטורים סטנדרטיים בטווחי הספק של 70-110 כ"ס". ההודעה הלקונית אומרת עוד כי "אין לצפות לחדשות נוספות בתחום או לפירוט בנוגע לדגמים הצפויים לפי אביב 2014". בשפה ישירה יותר, המשמעות היא – לפחות על סמך דיווחים בעיתונות הגרמנית – כי שתי החברות נמצאות עמוק בתוך אותו ה"שת"פ הנבחן" וכי ככל הנראה ברבעון השלישי של 2014 – בעוד כשנה – כבר נראה ליין חדש של טרקטורים קומפקטיים-בינוניים מבית קלאאס ומבית SDF במקביל, כל יצרנית תחת המותג והעיצוב שלה אך על בסיס אותה פלטפורמה מכאנית. אותם דיווחים מלמדים עוד כי בתוכנית ייצור משותף במפעל קלאאס בהרסווינקל ובמפעל SDF טרוויגליו (Treviglio) שבאיטליה, כאשר לא ברורה "חלוקת העבודה" בין שתי היצרניות, והאם מדובר בייצור משותף של רוב המכלולים בשני המפעלים, האם בחלק מהייצור בגרמניה ובחלק באיטליה או שרק הפיתוח והתכנון יהיו משותפים והייצור נפרד לכל יצרנית. קיימת סבירות מעניינת – כך מדווח בגרמניה – ששתי החברות יקימו מערך שיווק משותף, מה שכבר מעורר ספקולציות לגבי שת"פ עתידי נוסף, ואולי אף מעבר לכך. ימים יגידו.קלאאס אקסוס (Axos)
קלאאס הגרמניה (CLAAS) הנה יצרנית המיכון החקלאי, הטרקטורים והקומביינים הגדולה בעולם בבעלות משפחתית. מבחינת מחזורי מכירות ממוקמת החברה מהרסהווינקל (Harsewinkel) שבגרמניה במקום הרביעי בעולם, מבין יצרניות המיכון החקלאי (אחרי ג'ון דיר, קייס-ניו הולנד ו-AGCO). מדובר ביצרנית גדולה באופן משמעותי מקבוצת SDF עם מכירות שנתיות הנעות סביב ה-3 מיליארד יורו בהשוואה למכירות יצרנית המיכון החקלאי האיטלקייה, שמחזורה הוא פחות ממחצית ועמד בשנה שעברה על כ-1.2 מיליארד יורו. קלאאס נחשב כיום למותג החזק והמתקדם בעולם בתחום הקומביינים, ובפועל מדובר כאמור ביצרן הקומביינים הגדול בעולם כיום. החברה הוותיקה – הוקמה ב-1913 – נכנסה מאוחר לתחום ייצור הטרקטורים; כבסיס לפעילותה בתחום רכשה החברה ב-2003 את פעילות ייצור הטרקטורים של רנו הצרפתייה, ומאז מציעה 5 סדרות טרקטורים עיקריות, המכסות טווחי הספק הנעים מ-47 ועד 410 כ"ס. סאמה סילבר (Silver)כיום כבר אין קשר מכאני בין דגמי הרנו דאז לבין ההיצע המוצע על ידי קלאאס כיום. תוך תקופה קצרה יחסית הפכה לשחקן משמעותי של טרקטורים – בעיקר במרכז אירופה – ובדומה ליתר המיכון אותו היא מייצרת הפכה גם בתחום הטרקטורים למותג הנחשב כמוביל וכאיכותי ומתקדם במיוחד. בטווח ההספק המדובר – 70-110 כ"ס – מציעה כיום קלאאס סדרה אחת בלבד – את ה'אקסוס' – הכוללת כלים בטווחי הספק של 75-102 כ"ס. SDF, לעומתה, מציעה מגוון סדרות בטווחי הספק דומים, בהן הסאמה סילבר (100-110 כ"ס), אקספלורר (90-105 כ"ס), דוראדו ('קלאסיק', 60-90 כ"ס), דויץ-פאהר סדרה 5 (95-120 כ"ס) ועוד.דויץ-פאהר אגרופרם (Agrofarm)
SDF מייצרת הרבה יותר טרקטורים מקלאאס ומציעה הרבה יותר ניסיון, בעיקר בטווחי ההספק בהם מעוניינת קלאאס להתחזק. בשנת 2012 מוקמה SDF רביעית בנתוני המכירות באירופה עם כ-21,500 טרקטורים אותם מכרה, לעומת קלאאס שעם כ-9,500 טרקטורים מכורים מוקמה במקום השישי. SDF נחשבת למומחית בעיקר בתחום הטרקטורים הקומפקטיים והמיוחדים למטעים וכרמים ו"יודעת" לייצר במחירים תחרותיים. על פניו נראה כי שיתוף פעולה שכזה הוא מתבקש, ולבטח יתרום – ויחסוך – לא מעט לשתי היצרניות.
קלאאס מיוצגת בארץ על ידי אגרו תבור, מותגי קבוצת SDF מיובאים על ידי חברת צ.ל.ע.