,

פנד עולים ליגה

פנד (Fendt – נוסד ב-1937) הגרמני אולי לא ממש מוכר לרבים במחוזותינו, אבל באירופה מדובר בשם נרדף ל"רולס רויס של הטרקטורים", למכונה האיכותית ביותר שחקלאי (רצוי עמיד) יכול לרכוש לעצמו ולמותג המהווה דוגמא ומופת מבחינה מכאנית וטכנולוגית. טרקטור פנד עולה יותר מטרקטור מתחרה מקביל בהספקו, ובאירופה העניין מתקבל בהבנה – ראו דוגמת רולס רוייס דנן. היצרן מפורסם לא רק באיכות הגימור וההרכבה חסרי הפשרות שלו, אלא גם כמוביל טכנולוגי, עם לא מעט המצאות ופטנטים הרשומים על שמו, חלקם נפוצים כיום גם אצל יצרנים אחרים, כמו למשל הגיר הרציף לטרקטורי עיבוד, שבפיתוחו הוחל כבר בשנות ה-70' אך הוא הבשיל להתאמה לכלי בייצור סדרתי רק ב-1996, עם ה-Fendt 926 Vario; לא מדובר רק בגיר נוח לשימוש אלא חשוב יותר: גיר זה מאפשר מהירויות מנהלתיות של 60 ואף 80 קמ"ש (בסדרת הפאסטראק של JCB, לדוגמא) – מה שהוביל למהפכה בתחום ההובלה החקלאית באירופה, שכן טרקטורים גדולים התאימו גם להובלת מטען על כביש ציבורי או לנסיעות למרחקים ארוכים יותר, מה שלא התאפשר עם הגבלות המהירות המוכרות אצל טרקטורים עד אז. עוד חתומים בפנד על תא המפעיל הנפרד, המחובר באמצעות תושבות גומי למרכב, תא המפעיל ההידרו-פניאומטי, מהירות שיוט של 50 קמ"ש בטרקטור, שיטת העברת ההילוכים Turboshift, בולמי זעזועים בסרן הקדמי ועוד. לצד ליין טרקטורים רחב ומגוון מייצרים בפנד מאז 1998 גם קומביינים. פנד נרכש על ידי AGCO ב-1997.

בעל הבית האמריקאי הבין מזמן שיש לו בלול תרנגולת המטילה ביצי זהב, והחליט שפנד צריך להפוך למותג הרבה יותר גדול ומוכר – לא רק באירופה – והודיע על השקעות ענק המתוכננות עבורו, על מנת להפוך את היצרן הגרמני הבינוני-גדול בקנ"מ אירופאי לשחקן מוביל בעולם. למרות משבר כלכלי עולמי רואים אנליסטים ויצרני מיכון חקלאי עתיד ורוד; ראשית – מזון תמיד צריך לייצר. שנית – הטכנולוגיה הופכת לכלי משמעותי יותר ויותר עבור חקלאים באשר הם, וליכולות – ועלויות – המיכון תפקיד הולך ומכריע בהצלחה. ההיי-טק כבר מזמן עמוק בעולם המיכון החקלאי ומובילות בתחום זה הופכת לקריטית וחשובה מאי פעם עבור היצרנים. במילים פשוטות יותר: משתלם להשקיע בטכנולוגיה וקדמה בתחום.

בסוף ספטמבר נפתחו שני מפעלי ייצור חדשים עם מרכז מו"פ בשני אתרים בגרמניה (Marktoberdorf ו-Asbach-Bäumenheim) בהשקעה של למעלה מ-300 מיליון יורו. במפעלים יורכבו הטרקטורים אך גם ייוצרו מערכות מכאניות שונות, מנועים, תיבות הילוכים/העברה ותאי מפעיל. ב-AGCO רואים בייצור טרקטורים את ליבת העסק שלהם ומאמינים שתחום זה רק יגדל בעתיד. שני האתרים מתוכננים לייצר כ-25,000 טרקטורים בשנה (כיום מייצרים בפנד כ-17,5000 טרקטורים בשנה – לאחר עליה עקבית של 7-8% בשנה בעשור האחרון בנתוני המכירות). בפנד טוענים כי מדובר במפעל הטרקטורים המתקדם בעולם, בסטנדרט שרוב יצרניות המכוניות טרם הגיעו אליו. בין היתר עובר בכל מפעל כל טרקטור דרך מעבדת בדיקות מקיפה בה ישהה כשעתיים, במהלכן ייבדק בכל פרמטר אפשרי. בקרת איכות ברמה זו היא סטנדרט חדש בתחום.

פנד משמש כיום, כאמור, כמוביל טכנולוגי בקונצרן AGCO ובכוונת הנהלת הקונצרן לחזק ולמקסם מגמה זו. בשוק המרכז-אירופאי מראה היצרן האיכותי נתוני מכירות טובים באופן עקבי, למרות פערי המחיר, כאמור, ביחס למתחרים דומים בהספקם. בגרמניה מתגאים אף בנתח שוק של למעלה מ-24% בקרב הטרקטורים מעל ל-51 כ"ס ובפנד מאמינים כי נתון זה עוד יעלה עם החדרת סדרה 500 'ואריו' החדשה. כיום אין לפנד יבואן פעיל בארץ, אך נראה ששווה בכל מקרה לעקוב אחר מותג זה, שמן הסתם עוד נשמע עליו רבות.