, , ,

פנד: מ-6 עד 500 כ"ס; 85 השנים הראשונות

Fendt 1000 Vario
פנד הגרמנייה (FENDT) משחררת מעט פרטים נוספים ותמונות חדשות של הפנד ואריו 1000. אם תרצו: 'טרקטור העל' המוביל כיום, או ה"מרצדס בנץ" של הטרקטורים. מעבר לתארים דנן, מדובר פשוטו כמשמעו בטרקטור הסטנדרטי (שאינו פריק) החזק אי פעם, וככל הנראה הטרקטור המתקדם, המשוכלל והמאובזר בשוק, לכשתחל מכירתו הסדרתית, ברבעון האחרון של 2015.
Fendt Dieselross (1928) - Prototype
פנד החלה כעסק משפחתי בגרמניה שבין מלחמות העולם, ונמכרה ב-1996 לקונצרן AGCO – יצרן המיכון החקלאי השלישי בגודלו בעולם. החברה היא מותג פרימיום יקר שהגיעה להישגים מדהימים בתחומה; סקר שוק עדכני בקרב אלפי חקלאים מגרמניה קובע כי למותג 'FENDT' התדמית הטובה מבין כל מותגי הטרקטורים הנמכרים בגרמניה, עם ציון כולל של 99.3% מתוך 100% האפשריים.
FENDT 1937
בשנת 2013 מכרה פנד קרוב ל-18,000 טרקטורים, כ-65% מהם מחוץ לשוק הבית הגרמני. פנד היא החברה המובילה במכירות טרקטורים מעל 51 כ"ס בגרמניה מזה שנים, ולמעשה נתון זה משקף הצלחה חסרת תקדים שקשה למצוא דוגמתה בכל מוצר אחר הנמכר בעולם; שימו לב: בהשוואה לטרקטורים מקבילים מתוצרת ג'ון דיר, למשל, מותג טרקטורים מבית יצרנית הציוד החקלאי הגדולה בעולם, וברובו מותג פרימיום בפני עצמו, מדובר בפער מחירים ממוצע הנע מכ-25% עד 65%! זאת אומרת, טרקטור פנד יקר לעיתים ממקבילו ברמת ההספק והאבזור הכולל מתוצרת ג'ון דיר, לדוגמא, בעד 65% (!!) – והוא נמכר יותר ממנו בגרמניה.
Fendt DieselRoss 1951

מבחינה תדמיתית מדובר בחלומו של כל יצרן: יוקרה ואיכות שמוכנים לשלם עליה – והרבה יותר!
ב-1930 החלו האחים הרמן ו-קסאוור פנד למכור את הטרקטור החקלאי הראשון פרי פיתוחם וייצורם תחת השם Dieselross – "סוס דיזל", בתרגום חופשי מגרמנית. צמד האחים החוואים הוציא את המכונה החקלאית הראשונה שלו מסדנה בשטח החווה המשפחתית רחבת הידיים, מבלי לדעת שלמעשה הולידו מותג שיהפוך למותג-על בעולם המיכון החקלאי, מותג שמוביל כיום את התעשייה מבחינת תדמית, איכות וטכנולוגיה.
FENDT GT 225 1953
הואריו 1000 החדש הוא כיום הטרקטור שקובע את הסטנדרט בליגת העל של הטרקטורים החקלאיים בעולם; הוא שוקל כ-14 טון, מנועו מייצר עד 500 כ"ס והוא מסוגל למהירות מרבית של 60 קמ"ש. לא צריך להיות מומחה גדול בטרקטורים על מנת להבין שלא מדובר כאן בעוד טרקטור גורר גדול וחזק; בפנד תקעו בכלי החדש כל כך הרבה טכנולוגיה עם הבטחה לכל כך הרבה יכולות, קשיחות וכוח – במטרה להפוך את המיפלץ הירוק בעל העיצוב הייחודי לאטרקטיבי גם לתעשיית המכרות, היערנות, הבניין, הכבישים ועוד. לשם כך, למשל, פותחו הצמיגים האחוריים הייחודיים לו, בקוטר עצום של 235 ס"מ – שיא מבין הצמיגים עמם מוצעים טרקטורים סטנדרטיים כיום.
FENDT Favorit 3 1965
כמובן שגם שאר הממדים מציבים אותו בליגה בפני עצמו, ודי להזכיר את 360 הס"מ גובה כולל וכמובן – יחידות הכוח. מדובר במנועי ענק מתוצרת מ.א.ן, בעלי 6 צילינדרים ונפח כולל של 12.4 ליטר שמתפקדים כבר לא מעט בענף המשאיות הכבדות. טווח ההספק נע מ-380 כ"ס ועד 500 כ"ס כאמור.
Fendt 1000 Vario
טווח המומנט המרבי מרשים עוד יותר, עם 214-255 (!) קג"מ …כבר החל מכ-1,000 סל"ד. הכוח העצום עובר דרך תיבה רציפה אל כל הגלגלים. מעבר למנוע, כדאי להציץ גם אל יתר מכלולי המרכב והשלדה; מתלים מאסיביים נפרדים מלפנים מאפשרים התקנה יעילה של טכנולוגית בטיחות מתקדמת שלא תבייש מכונית יוקרה עדכנית. בין השאר מוצעים בטרקטור זה מערכת בקרת אחיזה אלקטרונית, חלוקת העברת כוח בין הסרן הקדמי לאחורי, בקרת יציבות, מערכת עזר בבלימה, מערכת שמירת נתיב נסיעה ועוד, במטרה להציע לכלי הענק והכבד – והמהיר… – התנהגות בטוחה באופן חסר תקדים על הכביש.
Fendt 1000 Vario
כמובן שהמנועים המתקדמים עומדים בתקני יורו-4 ועובדים עד סל"ד מרבי של 1,900. גם המערכת ההידראולית מציגה מספרים חסרי תקדים, בהיותה מחולקת בעצם לשתיים בלתי תלויות זו בזו, עם לא פחות מ-2,000 ליטרים נוזל הידראולי בטרקטור! הנוזל ההידראולי, אגב, דורש החלפה מדי 2,000 שע"מ או שנתיים. בפנד לא פרסמו מהי יכולת ההרמה של הזרועות האחוריות או הקדמיות. לא פחות מרשימה אמורה להיות סביבת העבודה של המפעיל; תא המפעיל פותח במיוחד מ-0 עבור הואריו 1000 ומבטיח להציע מרחב ונוחות חסרי תקדים. מערכת בקרה ושליטה בשם Variotronic מתיימרת להציע נוחות וקלות תפעול ביד ימין, וכוללת מסך מגע גדול וקריא וארגונומיה שתיצור סטנדרט מוביל בתחום. בפנד לא התירו עד כה לאיש לצלם את תא המפעיל מבפנים, ומן הסתם לא שחררו כל תמונה רשמית.
Fendt 1000 Vario
פרטים רבים עדיין לא פורסמו, ויש להניח שאלו עוד ייוודעו לפני שהמכירות יחלו. מסקרן אולי יותר מכל הוא המחיר הצפוי; בפנד עדיין לא מתייחסים לכך באופן רשמי, אבל בעיתונות הגרמנית מדברים על הערכת מחיר לדגם העל, עם 500 כוחות הסוס וחבילת האבזור המלאה, שתנוע סביב ה-1,000 יורו לכ"ס… כן, חצי מיליון יורו. בשלב זה אין יבואן של פנד בארץ. מי שמחפש הנחות או תנאי תשלום טובים, מוזמן לפנות ליצרנית בגרמניה…
Fendt 1000 Vario

2 תגובות
  1. עמיר
    עמיר אומר:

    למה אי אפשר לדפדף אחורנית ולראות פוסטים מוקדמים יותר מהתשעה האחרונים? זה ממש חסר.

    • Danis
      Danis אומר:

      שלום עמיר, אין שום בעיה לדפדף אחורה ולראות את כל הפוסטים באתר; ייתכן וזמן הטעינה אצלך איטי, ואז תוכל לראות פוסטים מן העבר באמצעות הבאנר העליון, לפי הקטגוריות השונות. המשך יום טוב, דני שטיינמן, עורך

תגובות סגורות